Blog


Schrijven van SEO teksten voor Featured Snippets: ontdek de sleutel tot succes

Wil je het schrijven van SEO teksten voor Featured Snippets onder de knie krijgen? John Mueller van Google ontkrachtte laatst dat specifieke markup tot meer Featured Snippets voor jouw website leidt. Brodie Clark ontdekte desalniettemin dat content gepresenteerd in een tabel wel degelijk invloed heeft op jouw kansen.

Zoek je bijvoorbeeld naar de [ingrediënten voor citroenrisotto]? Google presenteert je een overzichtelijk lijstje, waarmee (op het moment dat ik dit artikel schrijf) Albert Heijn helemaal bovenaan de zoekresultaten naar voren komt. De beste manier om jouw website hoger in Google te krijgen, dankzij het schrijven van SEO teksten met de juiste opbouw.

Schrijven van SEO teksten voor Featured Snippets

De strategie om meer kans te maken op Featured Snippets bestaat uit 3 onderdelen:

  • Optimaliseer de belangrijkste tussenkop
  • Schrijf aanvullende content voor de context bij de tabel
  • Creëer een tabel of opsomming met de belangrijkste informatie

Optimaliseer de belangrijkste tussenkop

Google houdt van een logische opbouw voor teksten, voorzien van de juiste H-tags voor de verschillende (tussen)koppen. Je gebruikt een H1 voor de titel van het stuk, een H2 voor het eerste niveau met tussenkoppen en een H3, H4, enzovoorts voor onderliggende niveaus.

“Je kunt daarmee iets bouwen dat eruit ziet als een tabel, maar wat het in werkelijkheid niet is. Beter is het om gewoon gebruik te maken van HTML, zodat Google precies weet welke informatie je op welke manier wilt presenteren.”

De optimalisatie begint bij de H1 als je een hele pagina inricht voor een specifieke vraag of bij de H2 als je daar een belangrijke alinea aan wilt wijden. Neem de complete zoekvraag hier in op of kies voor een variatie zoals Google die voorstelt.

Tip: benieuwd welke variaties Google voorstelt? Google naar jouw hoofdzoekterm, scroll helemaal naar beneden en bekijk wat de zoekmachine aangeeft bij ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan.

Schrijf aanvullende content voor de context bij de tabel

Een tabel of een opsomming is doorgaans het best geschikt om de informatie te presenteren. Zowel jouw bezoekers als de zoekmachine kunnen echter veel hebben aan wat beschrijvende informatie. Zorg voor een beetje context bij de tabel of opsomming door daar wat toelichting bij te geven.

Tip: gebruik je een tabel om een Featured Snippet te creëren? Dan is het geen probleem om een opsomming te gebruiken voor de toelichting.

Schrijf een kort stukje tekst, waarin je uitlegt hoe je de tabel hebt opgebouwd, waar bezoekers rekening mee moeten houden of over eventuele uitzonderingen die er gelden. Dat kleine stukje content hoeft niet meer dan 50 tot 100 woorden te tellen, maar kan van grote toegevoegde waarde zijn om het schrijven van SEO teksten voor Featured Snippets een stuk succesvoller te maken.

Creëer een tabel of opsomming met de belangrijkste informatie

Tenslotte creëer je de tabel met de belangrijke informatie of zorg je voor de opsomming waarvan je wilt dat Google die overneemt. Belangrijk hierbij is het om de informatie op te bouwen met schone HTML-code, in plaats van met CSS dat er geweldig uit kan zien. Je kunt daarmee iets bouwen dat eruit ziet als een tabel, maar wat het in werkelijkheid niet is. Beter is het om gewoon gebruik te maken van HTML, zodat Google precies weet welke informatie je op welke manier wilt presenteren.

Tip: benieuwd hoe je een tabel bouwt in HTML? w3schools legt het je graag stap voor stap uit.

Zo’n tabel in HTML kan Google makkelijk overnemen. Je kunt op die manier SEO teksten schrijven voor een Featured Snippet, zodat je daarmee helemaal bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Specialist voor SEO teksten: neem contact op

Wil je jouw website hoger in Google en zoek je daarvoor een specialist in SEO teksten? Ik leg je graag uit hoe ik het schrijven van SEO teksten voor Featured Snippets voor je uit handen kan nemen en denk met je mee over de juiste strategie en concrete aanpak. Gebruik het online contactformulier om contact met me op te nemen, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.