Blog


SEO gericht schrijven: hoe kies je de juiste zoekwoorden?

SEO gericht schrijven: hoe pak je dat aan? Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden te selecteren, zodat je die goed in de teksten kunt (laten) verwerken. Maar, hoe stel je vast welke termen je in de teksten nodig hebt? Je kunt daar een SEO tekstschrijver voor inhuren. Een specialist in SEO schrijven doet een zoekwoordenonderzoek, maakt een contentplan en gaat in overleg met de teksten aan de slag.

Wil je zelf graag weten hoe de tekstschrijver aan de slag gaat en hoe je een beter beeld krijgt van de zoektermen die belangrijk zijn? Met 3 belangrijke vragen tijdens een brainstorm ga je goed van start. Vervolgens is het belangrijk om teksten te schrijven die goed samenhangen, waarvoor je handig gebruik kunt maken van gratis Google-inzichten.

Wat is SEO?

Maar, wat is SEO precies? SEO staat voor Search Engine Optimization. Je optimaliseert, in dit geval, teksten. Dankzij die optimalisatie weet Google goed waar de tekst over gaat, om bezoekers die naar die informatie zoeken de juiste pagina aan te bieden.

SEO gaat uiteindelijk om goede content waarmee je bezoekers iets vertelt waar zij wat aan hebben. Het is een goed idee om daar af en toe zoektermen in te verwerken voor Google, maar de bezoeker moet altijd op één staan.

SEO gericht schrijven met een brainstorm: 3 belangrijke vragen

Voordat je aan de slag zou kunnen met een zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om vast te stellen wat de belangrijke onderwerpen zijn. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld de volgende drie vragen stellen:

  • In welke situatie koopt een klant mijn product of dienst?
  • Hoe helpt mijn product of dienst de klant?
  • Wat doet mijn klant als hij of zij het product of de dienst niet koopt?

Met deze vragen wordt beter duidelijk welk product of welke dienst je aanbiedt, welke behoeften daarbij horen en welke problemen je mogen oplost. Die thema’s zijn heel interessant, omdat ze input kunnen bieden voor mogelijke zoektermen.

Tip: denk breder dan wat je concreet met je product oplost. Ik biedt het SEO gericht schrijven aan klanten aan, waarmee hun websites beter ranken in Google. Maar dat is niet alles, uiteindelijk verbeter ik de online zichtbaarheid en verhoog ik de online omzet. Thema’s zoals ‘zichtbaarheid verbeteren’ en ‘omzet verhogen’ kunnen dus net zo goed interessant zijn als ‘hoger in Google’.

Schrijf teksten die goed samenhangen

Wil je SEO teksten laten schrijven? Kies dan voor een tekstschrijver die schrijft rondom thema’s. Per pagina zou er sprake moeten zijn van één hoofdzoekterm, met drie tot vijf aanvullende zoektermen. Op die manier gaat het op een pagina nooit om een enkele term, maar altijd om meerdere termen die sterk met elkaar te maken hebben. Google waardeert die semantische samenhang, omdat het er vanuit gaat dat dit bijdraagt aan de kwaliteit van zo’n tekst.

Tip: benieuwd naar de termen die semantisch samenhangen met de thema’s waarvoor je een tekst wilt schrijven? Google er gewoon eens naar. Scroll vervolgens helemaal naar beneden, dan staan daar de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan [jouw zoekterm]’. Op die manier heb je heel eenvoudig een beeld van de zoektermen die te maken hebben met waar jouw bezoeker naar zoekt.

SEO teksten laten schrijven: zoekwoordenonderzoek en contentplan

Wil je SEO gericht schrijven of dat uitbesteden aan een professional? Je kunt SEO teksten laten schrijven op basis van een zoekwoordenonderzoek en contentplan.

Enthousiast of benieuwd naar een voorbeeld van een zoekwoordenonderzoek en zo’n contentplan? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.