Blog


SEO content schrijven: wat leer je tijdens een goede cursus?

SEO content schrijven en dat onder de knie krijgen met een (online) cursus? Een uitstekend idee, omdat schrijven voor SEO makkelijker is dan veel mensen denken. Tenminste, als je aanleg hebt om te schrijven, in woord goed kunt overtuigen én je de basis kent van on-page zoekmachine optimalisatie.

Die basis om jouw website hoger in Google te krijgen kun je leren tijdens de cursus, waarbij het belangrijk is om aandacht te hebben voor een paar essentiële onderdelen. Zorg dat je leert bepalen welke zoektermen je wilt gebruiken, onder de knie krijgt hoe je die moet verwerken en weet hoe je kunt controleren of je het goed hebt gedaan.

Let op: jouw website hoger in Google krijgen? Dat vraagt om meer dan SEO content schrijven. Naast on-page optimalisatie met teksten zijn bijvoorbeeld de technische optimalisatie en jouw online autoriteit (linkbuilding) belangrijk.

SEO gericht schrijven: 3x on-page optimalisatie

SEO gericht schrijven is niet moeilijk. Iedereen met aanleg voor schrijven en overtuigen kan het leren. Belangrijk zijn drie elementen, waarmee je een tekst goed opbouwt om daarmee jouw online vindbaarheid te verbeteren:

  • Bepalen: onderwerp, hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen
  • Verwerken: titel, tussenkoppen en in de tekst
  • Controleren: Yoast SEO plugin

Bepalen: onderwerp, hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen

Wil je teksten voor de website schrijven die bovendien bijdragen aan de vindbaarheid in Google? Het is belangrijk om vooraf na te denken over interessante onderwerpen, de hoofdzoekterm per pagina en de aanvullende zoektermen die je wilt verwerken.

De onderwerpen kunnen bijvoorbeeld de categorieën in een webshop zijn, net als de diensten die je aanbiedt als dienstverlener. En wil jij je met tekst richten op de informerende fase in een sales-funnel? Kies dan veel gestelde vragen door klanten, nieuwe ontwikkelingen in de branche of uitleg bij de producten die je levert.

Tip: inspiratie opdoen voor SEO teksten? Ik schreef er al eens een blog over.

Maak een contentplan voor de sitemap van jouw website, nieuw of bestaand. En wil je gaan bloggen? Gebruik een contentkalender. Het helpt je de onderwerpen die je wilt beschrijven te structureren, zodat je per te schrijven pagina of artikel de hoofdzoekterm kunt bepalen. Voorkom daarbij dat je twee keer dezelfde hoofdzoekterm gebruikt, omdat pagina’s elkaar voor SEO dan in de weg kunnen gaan zitten.

Denk rondom de hoofdzoekterm na over aanvullende zoektermen voor die pagina. Je bepaalt het onderwerp, de hoofd- en aanvullende zoektermen dan als een SEO tekstschrijver. Het is een werkwijze die je tijdens een SEO cursus onder de knie kunt krijgen, zodat je daarmee belangrijke ervaring kunt opdoen.

Verwerken: titel, tussenkoppen en in de tekst

Tijdens een goede cursus SEO content schrijven ga je daar vervolgens concreet mee aan de slag. Je leert als het goed is dat SEO geen checklist (meer) is, maar dat er wel belangrijke handvatten zijn om je (in eerste instantie) aan vast te houden.

Het is belangrijk om de hoofdzoekterm in ieder geval op de volgende plekken te verwerken:

  • URL van de pagina
  • H1: de titel van de tekst
  • Minimaal één H2, H3 of H4, etc.
  • 1 tot 3x per A4 (circa 500 woorden) in de tekst

Tip: gebruik een short-tail zoekterm wat vaker en een long-tail term wat minder vaak. Schrijf op die manier een natuurlijke tekst, zonder opvallende (en vervelende) herhaling van zoektermen.

  • In de SEO titel en meta beschrijving

Van de aanvullende zoektermen probeer je er minimaal één te verwerken in een van de tussenkoppen. De rest kun je 1 of 2x per A4 in de tekst verwerken, als de inhoud dat toelaat. De termen zijn op die manier beduidend minder aanwezig dan de hoofdzoekterm.

Controleren: Yoast SEO plugin

Eenmaal geschreven is het belangrijk om de resultaten te meten. En minstens zo belangrijk, zorg ervoor dat je de teksten die je publiceert controleert op goede optimalisatie.

Voor de controle kun je gebruik maken van handige tools, zoals de Yoast SEO plugin voor WordPress. Het is een handig hulpmiddel om aan te geven of je voldoet aan de richtlijnen voor zowel de leesbaarheid als de optimalisatie voor zoekmachines.

Het is een interessant onderdeel om aandacht aan te besteden tijdens een cursus SEO gericht schrijven, zodat je weet hoe je de resultaten van je inspanningen kunt meten. Je leert bijhouden hoe de vindbaarheid van specifieke pagina’s en jouw website als geheel verbetert, het liefst met software die daar speciaal voor bedoeld is. Ter alternatief kun je natuurlijk Googlen naar de belangrijke zoektermen (wel privé of incognito en zonder cookies), maar dat is veel werk bij de optimalisatie voor een groot aantal termen.

Liever een SEO tekstschrijver

Zoek je liever een SEO content schrijver die daar voor je mee aan de slag kan, in ieder geval totdat je het zelf onder de knie hebt na een cursus SEO gericht schrijven? Ik ben je er als SEO tekstschrijver graag mee van dienst, ook als je alleen het zoekwoordenonderzoek en contentplan wilt laten maken om daarna zelf te gaan schrijven. En wil je ook de teksten voor de website door mij laten schrijven? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.