Blog


SEO blog schrijven: 7 tips van een professionele tekstschrijver

Zelf een SEO blog schrijven en benieuwd hoe je dat het best aanpakt? Met een paar handige tips ga je als een professionele tekstschrijver aan de slag. Het helpt je om de teksten goed op te bouwen, alle belangrijke elementen van een tekst toe te voegen en bijvoorbeeld op een duidelijke manier te verwijzen.

De tips garanderen een leesbare tekst, die je ondertussen uitstekend kunt optimaliseren voor SEO. Het is een waardevolle combinatie, voor een blog waarmee je jouw bezoekers een dienst bewijst en tegelijkertijd de vindbaarheid verbetert. Jouw website komt hoger in Google, zoals ook een SEO tekstschrijver daar voor je aan zou werken.

SEO blog schrijven: 7 praktische tips

Benieuwd hoe je jouw blogs ook voor SEO goed schrijft? Met deze 7 tips wordt het een stuk makkelijker:

  • Schrijf volgens een duidelijke opbouw
  • Gebruik tussenkoppen voor paragrafen
  • Verwijs met signaalwoorden
  • Kies de juiste lengte van een SEO blog
  • Link naar eerdere content
  • Gebruik de Yoast SEO-plugin
  • Schrijf regelmatig nieuwe SEO blogs

1. Schrijf volgens een duidelijke opbouw

De grens tussen SEO en tekstschrijven vervaagt. Het wordt steeds belangrijker om een goed verhaal te schrijven, dat je ondertussen optimaliseert voor een paar zoektermen. De balans verschuift steeds verder naar het ware tekstschrijven voor de bezoeker. Dat betekent onder andere dat het niet mag ontbreken aan een duidelijke opbouw.

Schrijf een wervende introductie, om daarna aan de slag te gaan met jouw argumenten of de belangrijke kenmerken van een product of dienst die je wilt beschrijven. Bouw ook die alinea’s steeds logisch op, zodat je kunt afsluiten met een conclusie (en daarna de call-to-action).

Tip: zoekwoorden integreren in jouw sterke verhaal? Gebruik een zoekwoordenonderzoek en contentplan, om dit strategisch sterk aan te pakken.

2. Gebruik tussenkoppen voor paragrafen

Om voort te borduren op die sterke opbouw is het belangrijk om gebruik te maken van tussenkoppen en verschillende paragrafen. Die tussenkoppen maken het makkelijker om een tekst te scannen. Het biedt je de kans om langere stukken content te schrijven voor je blog, die Google gemiddeld genomen beter waardeert dan korte stukken. Het gaat niet ten koste van de leesbaarheid, omdat bezoekers alleen de stukken hoeven te lezen die ze interessant lijken.

Tip: verwerk de hoofdzoekterm in minimaal één van de tussenkoppen. En heb je tussenkoppen ‘over’? Gebruik dan ook een keer een van de aanvullende zoektermen voor die pagina.

Zorg er met de verschillende paragrafen voor dat je steeds begint met een inleidende zin, met de belangrijkste informatie. Vervolgens werk je die informatie verder uit in de rest van het stuk, om weer af te sluiten met een soort concluderende zin. Op die manier garandeer je ook binnen de paragrafen een duidelijke opbouw, waardoor de overgang naar de volgende alinea soepeler verloopt.

3. Verwijs met signaalwoorden

Ten derde is het belangrijk om in de tekst signaalwoorden te verwerken. Je geeft aan hoe de opbouw van het stuk tot op dit moment is. Of je verwijst terug naar een stuk dat je eerder schreef. Je neemt de bezoeker als het ware aan de hand, iets dat Google sterk waardeert. Het draagt bij aan de logische opbouw van de tekst.

Je kunt denken aan termen zoals ‘desalniettemin, dus en inderdaad’, waarmee je verwijst naar andere delen van je SEO blog. Google herkent die termen (ook in het Nederlands), waardoor je tekst er een stuk sterker van wordt.

4. Kies de juiste lengte van een SEO blog

De ideale lengte van SEO teksten blijft een interessante discussie, omdat de meningen daarop flink uiteen kunnen lopen. Meer traditionele experts hanteren een minimum van 300 woorden, omdat Google dat zou waarderen. Dat is nooit aangetoond, en wat mij betreft dan ook niet waar.

In plaats daarvan gaat de zoekmachine uit van een lengte die past bij het type content dat je schrijft. Dit blogartikel is behoorlijk lang, omdat het niet meevalt om 7 tips in een kort artikel te verwerken. Een producttekst voor een groene stropdas mag een stuk korter zijn, als daar verder weinig unieks over te vertellen valt. Langere teksten worden vanzelf wolliger of bevatten dubbele informatie, waardoor een kortere lengte uiteindelijk beter zal scoren.

5. Link naar eerdere content

Google wil bezoeker de best mogelijke informatie bieden. Zowel in het artikel als dankzij de links die er zijn geplaatst. Ik linkte eerder in dit artikel naar mijn blog van vorige week, waarin ik uitlegde hoe je met 5 handigheidjes snel beter kunt tekstschrijven.

Door te linken naar eerdere content geef je Google bovendien het signaal dat wat je vertelt met elkaar samenhangt. Je helpt bezoekers met waardevolle links, terwijl het heel sterk bijdraagt aan de vindbaarheid. Je schrijft een SEO blog met de focus op jouw bezoekers, waarmee je de balans goed in orde hebt.

6. Gebruik de Yoast SEO-plugin

En het makkelijkste hulpmiddel en daarmee misschien wel de beste tip? Gebruik de Yoast SEO Plugin. Het is een handig hulpmiddel om SEO blogs te schrijven.

Tip: wil je SEO teksten laten schrijven? Gebruik de plugin dan om de teksten te controleren. Het hulpmiddel geeft je aan of de leesbaarheid en SEO-optimalisatie in orde zijn.

Je kunt zelf SEO technisch schrijven voor blogs en andere content, waarbij de plugin je handige richtlijnen geeft. Het is de makkelijkste manier om dit onder de knie te krijgen, zodat je stap-voor-stap bouwt aan een website die steeds hoger in Google komt.

7. Schrijf regelmatig nieuwe SEO blogs

Tenslotte is het belangrijk om regelmatig nieuwe SEO blogs te (laten) schrijven. Doe dat bij voorkeur met een vaste frequentie. Het is niet erg om iedere maand in plaats van iedere week te bloggen, als je dat maar vol weet te houden.

Tip: een vaste frequentie heeft ook een praktisch voordeel. Google ‘leert’ wanneer je nieuwe content plaatst en stemt de indexatie daarop af. Jouw nieuwe teksten worden daardoor zo snel mogelijk zichtbaar in de zoekresultaten.

Kies een frequentie die je minimaal een jaar vol kunt houden. Plan de onderwerpen voor de teksten alvast vooruit, waarmee je merkt hoe moeilijk (of hoe makkelijk) dit gaat bij de frequentie die je hebt gekozen. En kies die gerust lager, als je merkt dat het niet meevalt om meer dan 50 onderwerpen te verzinnen. Zoveel heb je er namelijk nodig om een jaar lang iedere week te bloggen.

Teksten laten schrijven: professionele tekstschrijver

Zoek je een tekstschrijver om zakelijk te bloggen of wil je daar met een paar extra tips zelf mee aan de slag? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.