Blog


Webteksten laten schrijven: hoe houd je grote aantallen uniek?

Nieuwe webteksten laten schrijven voor de categorieën van jouw webshop, voor specifieke producten of om oplossingen en diensten te beschrijven voor landingspagina’s? De content is ontzettend waardevol voor SEO, om jouw website hoger in Google te krijgen. Tenminste, als je zorgt voor unieke content die iedere keer van waarde is voor de bezoeker.

Hoe houd je de content uniek, bijvoorbeeld als je honderden nieuwe pagina’s wilt publiceren? Het is een uitdaging voor veel van mijn klanten, waar ik ze graag bij help. Met een paar handige tips kun je grote aantal artikelen laten schrijven, zonder dat die (voor bezoekers en voor Google) te veel op elkaar gaan lijken.

Tip: zelf beoordelen of de content voldoende uniek is? Houd er rekening mee dat bezoekers vaak maar één of enkele landingspagina’s, categoriepagina’s of productpagina’s bezoeken. Ze lezen ze niet alle honderd, omdat je er met interne links voor zorgt dat bezoekers zo snel mogelijk door klikken naar pagina’s uit het hoofdmenu of zelfs de contactpagina.

Artikelen laten schrijven: categorieën, producten en meer

Het aantal te schrijven artikelen loopt snel op, bijvoorbeeld als het gaat om (nieuwe) categorieën, producten, bestemmingen of oplossingen waar je landingspagina’s voor wilt laten maken. Niet zelden gaat het om tientallen tot honderden pagina’s, die voldoende uniek moeten zijn.

Uiteenlopende categorieën, verschillende oplossingen en diverse diensten beschrijf je automatisch uniek, omdat het onderwerp steeds volledig anders is. Dat wordt lastiger als je vakantiehuizen verhuurt in bijvoorbeeld Frankrijk en België, in twee regio’s in Frankrijk of in 25 steden die op enkele unieke bezienswaardigheden na behoorlijk op elkaar lijken.

Waardevolle webteksten: unieke content

Juist in die gevallen is het belangrijk om strategisch na te denken over de webteksten die je wilt laten schrijven. Het is de enige manier om het makkelijker uniek te houden, door op voorhand een paar belangrijke maatregelen te nemen. Het garandeert waardevolle webteksten voor jouw bezoekers, die ook Google en andere zoekmachines als voldoende uniek zullen beschouwen. Daarmee dragen de teksten sterk bij aan de vindbaarheid, zodat je succesvol optimaliseert voor SEO.

Let op: benieuwd wanneer de content uniek móet zijn? Vermijd dubbele content zodra je met teksten het doel hebt om jouw website hoger in Google te krijgen. Er is sprake van een grijs gebied, maar op de lange termijn zullen unieke teksten altijd beter scoren dan artikelen waarin je alleen de kleur van het product, de bestemming of een ander klein detail verandert.

Webteksten laten schrijven: houd het uniek

Benieuwd hoe je unieke webteksten kunt laten schrijven als het om tientallen of honderden pagina’s gaat? Met deze tips maak je het een stukje makkelijker:

  • Zet minimaal 10 unieke USP’s op een rij

    Profiteren jouw klanten van gratis verzending, kunnen ze bestellingen tot 23:00u de volgende dag in huis verwachten of is er een persoonlijke reisadviseur beschikbaar voor alle bestemmingen? Zet zoveel mogelijk belangrijke USP’s op een rij. Werk 1 of 2 USP’s per pagina uit en benoem (een paar) anderen even kort. Hoe meer USP’s je verzamelt, hoe makkelijker je variatie aanbrengt in de verschillende artikelen.
Tip: vertaal USP’s naar Unique Buyer Reasons. Wat hebben klanten aan jouw USP’s? Je maakt ze daarmee stukken concreter, om te spreken in daadwerkelijke voordelen.
  • Gebruik verschillende secties op de pagina
    Schrijf je landingspagina’s, categoriepagina’s of productpagina’s? Ga in de tekst in op bijvoorbeeld de omgeving van een bestemming, activiteiten in de buurt en daarna de mogelijkheden om te boeken. En gebruik in een categorietekst een herkenbaar intro dat wijst op het uitgebreide assortiment, daarna een overzicht van de producten, vervolgens enkele Unique Buyer Reasons en daarna vergelijkbare categorieën die wellicht ook interessant zijn. Vanuit die verdeling verval je minder snel in herhaling.
  • Maak vooraf een verdeling met tussenkoppen

    Zet voor 10, 20 of meer pagina’s vooraf de verdeling op een rij, door de tussenkoppen alvast te maken. Waar wil je het op de verschillende pagina’s over gaan hebben? Eventuele overlap in de artikelen valt meteen op, waardoor je daar in dit stadium al iets aan kunt doen om de teksten unieker te houden.

SEO tekstschrijver met ervaring

Zoek je een SEO tekstschrijver om webteksten te laten schrijven, júist als het gaat om grote aantallen artikelen? Kies een tekstschrijver met ervaring, om het uniek te houden met zoveel mogelijk toegevoegde waarde voor bezoekers én voor de zoekmachines.

Benieuwd hoe ik dat voor andere klanten doe of meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.