Blog


Webteksten schrijven met tips van een professional: 5 handigheidjes

Ingeschreven voor een cursus webteksten schrijven of twijfel je of dat iets voor jou is? Met een paar handigheidjes kom je een heel eind. En sterker nog, dat je dit nu leest bewijst dat je er ook zonder cursus of opleiding in kunt slagen om dit voor elkaar te krijgen, want die volgde ik nooit.

Je kunt jouw webteksten natuurlijk laten schrijven door een ervaren tekstschrijver, maar dat is niet gratis. Een goede schrijver kost geld, dat je wellicht niet hebt in de opstartfase van jouw bedrijf. En is het budget er wel, maar wil je graag zelf voor een goede opzet zorgen? Veel van mijn klanten schrijven hun eigen opzet met de belangrijke inhoudelijke informatie. Het kost mij als tekstschrijver daarna alleen de tijd om te schrijven, los van de research die ik anders zou moeten doen.

Tips om webteksten te schrijven

Met een paar tips wordt het een stuk makkelijker om webteksten te schrijven. En sterker nog, om te schrijven in het algemeen. Gebruik daarvoor de volgende handigheidjes:

  • Schrijf oprolbaar: begin met het belangrijkste
  • Skelet van de tekst: alinea’s en tussenkopjes
  • Houd het eenvoudig
  • Laat het iemand anders lezen
  • Eindig met een call-to-action

Schrijf oprolbaar: begin met het belangrijkste

Je wilt voorkomen dat lezers eerst een halve tot een hele pagina door moeten worstelen om bij de kern te komen. Val in plaats daarvan liever met de deur in huis, door meteen te vertellen wat je van het hart moet.

Pas dit toe op het gehele artikel, net als binnen de alinea’s die je schrijft. Begin met de kern, om de belangrijke boodschap zonder twijfel goed over te brengen. Je kunt de tekst die volgt gebruiken om jouw punt verder toe te lichten en uit te wijden. Journalisten spreken van een ‘oprolbaar’ artikel. Het is dé manier waarop ze persberichten schrijven, omdat er in de verschillende media vaak te weinig ruimte is om alles over te nemen. Ze weten op die manier zeker dat de kern in ieder geval goed overkomt.

Skelet van de tekst: alinea’s en tussenkopjes

Maak het jezelf makkelijker om te schrijven door eerst het ‘skelet’ van de tekst neer te zetten. Dat bestaat uit de (voorlopige werk)titel, de alinea’s die je wilt gaan schrijven en de tussenkopjes die je gaat gebruiken.

Het helpt je om de tekst voor jezelf alvast in te delen. Maak duidelijk welke punten je eerst behandelt, waar je later mee aan de slag gaat en in hoeverre je dat uitdiept met meerdere tussenkoppen. Aan de hand van het skelet van jouw tekst wordt het een stuk makkelijker om de alinea’s en tussenkoppen ‘in te vullen’ met wat je daadwerkelijk wilt schrijven.

Tip: schrijf je een tekst voor SEO? Verwerk dan ook de hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen in het skelet van de tekst, net als de interne links die je wilt toepassen.

Houd het eenvoudig

“Wat ons betreft wordt het hiermee iets te veel jip-en-janneke,” krijg ik regelmatig van klanten te horen. Een fijn compliment, want dat is precies de bedoeling.

We overschatten het gemak waarmee anderen onze teksten kunnen lezen en begrijpen. Zelf zit je middenin de materie, dus weet je precies waar je het over hebt. Nog los van jargon verval je makkelijk in relatief lastig taalgebruik. Lezers haken af, omdat ze je niet meer kunnen volgen.

Schrijf het liefst op B2 (of zelfs B1-taalniveau). Dat is het niveau dat de meeste mensen goed begrijpen, ook als ze geen kaas hebben gegeten van waar je het over hebt. Zodra het af en toe voelt alsof je het te eenvoudig maakt zit je waarschijnlijk op het juiste taalniveau om zoveel mogelijk lezers aan te spreken.

Deze tekst scoort 74 in de Flesch Reading Ease-test, vergelijkbaar met taalniveau B1.

Laat het iemand anders lezen

De beste manier om na te gaan of je een goed verhaal hebt staan dat anderen kunnen lezen en begrijpen? Laat het iemand anders lezen. Het liefst iemand die je kritiek durft te geven, en die weinig weet van het onderwerp waar je over schrijft.

Vraag om kritische feedback, omdat je er beter van wilt worden. Vraag bijvoorbeeld specifiek naar sterke én zwakke punten in de tekst. En minstens zo belangrijk, doe er wat mee! Gebruik de feedback om de tekst beter te maken, bijvoorbeeld als het gaat om de opbouw, de overtuigingskracht of het taalniveau.

Eindig met een call-to-action

Eindig een webtekst altijd met een call-to-action, zodat je de lezer aanzet tot actie. Het voorkomt dat de laatste punt ook het einde is voor de lezer, waarna er geen volgende stap meer beschikbaar is.

Tip: een call-to-action hoeft geen contact-knop te zijn. Je kunt ook verwijzen naar een volgend artikel of aansturen op een andere actie.

Bedenk vooraf welke actie je wilt uitlokken bij de lezer, om daar in de tekst alvast rekening mee te houden. Wil je de lezer contact laten opnemen, een berekening laten maken of een verdiepend artikel laten lezen? Gebruik die informatie voor de opbouw van jouw artikel, zodat je daar al voor de call-to-action op kunt aansturen.

Webteksten laten schrijven: SEO tekstschrijver

Enthousiast over de handige tips om webteksten te schrijven, maar er zelf niet de tijd of het schrijversenthousiasme voor? Geen probleem, je kunt jouw webteksten door mij laten schrijven. Ik ben je er als SEO tekstschrijver graag mee van dienst.

En heb je een andere vraag of wil je meer weten over de manier waarop ik mijn teksten opbouw en schrijf? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.