Blog


Content schrijven voor SEO: waar plaats ik dat op de website?

Content schrijven voor SEO, maar weet je niet goed waar je dat plaatst op de website? Een vraag die ik regelmatig van klanten krijg, vooral als ze hun website eigenlijk heel netjes op orde hebben. Hoe voorkom je dat SEO-content jouw bezoekers in de weg zit, als ze eigenlijk zo snel mogelijk willen uitkomen bij jouw producten, diensten of het contactformulier?

Het is belangrijk om de website in te delen in twee belangrijke lagen:

  • Toplaag voor conversie

    De homepage en de pagina’s uit het hoofdmenu zouden gericht moeten zijn op conversie. Je gebruikt korte en bondige teksten, waarmee je aanstuurt op een call-to-action. Er is ruimte voor een paar (generieke) SEO zoektermen, maar de nadruk ligt op overtuigende teksten zonder allerlei zoekwoorden om de vindbaarheid te verbeteren.
  • Onderlaag voor SEO
    Buiten het hoofdmenu om gebruik je pagina’s voor SEO. Je hebt daar veel meer ruimte voor de belangrijke zoektermen. Vanaf deze pagina’s verleid je bezoekers door te klikken naar jouw hoofdmenu of de contactpagina. Je gebruikt de SEO-content om bezoekers vanuit Google naar jouw website te leiden.

Tip: benieuwd hoe je het best SEO proof kunt schrijven? Lees m’n 10 tips zoals je die ook tijdens een SEO cursus krijgt aangeboden.

SEO gericht schrijven: 3 ideale soorten pagina’s

Die onderlaag voor SEO gebruik je voor het SEO gericht schrijven. Maar, hoe plaats je die content op de website zonder dat bezoekers die het hoofdmenu bekijken daar last van hebben? Je kunt content schrijven voor SEO op de volgende type pagina’s:

  • Landingspagina’s
  • Blogartikelen
  • Categorie- en productteksten

1. Landingspagina’s

De meest brede term, waar je dus ook op allerlei manieren gebruik van kunt maken. De landingspagina is er om bezoekers te laten ‘landen’ op een ‘pagina’, als ze vanuit de zoekresultaten doorklikken naar jouw website. Het is de ontvangt binnen jouw domein, waar je ze antwoord geeft op hun vraag en dan verleidt om door te klikken naar een pagina uit het hoofdmenu.

Tip: landingspagina’s kun je linken vanuit de footer, helemaal onderaan de website. Daarmee voorkom je dat ze in het hoofdmenu terecht moeten komen. Aan de andere kant kan Google er vanaf de homepage komen, waarmee je aan een belangrijke voorwaarde voldoet voor betere vindbaarheid.

De landingspagina kan in principe iedere vorm krijgen. Als tekstschrijver vul ik zo’n pagina natuurlijk graag met tekst, maar het is ook een uitstekend idee om daar afbeeldingen, infographics en video’s te gebruiken. Sterker nog, hoe ‘rijker’ je de pagina vult met content, des te meer effect het heeft op jouw vindbaarheid. Google wil bezoekers graag de beste informatie aanbieden. Verrijkt een video de pagina? Dan is dat van belangrijke toegevoegde waarde om jouw bezoekers op de beste plaats te laten landen.

Tip: wil je landingspagina’s maken voor een groot aantal belangrijke zoektermen? Gebruik een kennisbank. Je bouwt die het best op aan de hand van een zoekwoordenonderzoek en een contentplan, iets waar ik je natuurlijk graag bij help.

2. Blogartikelen

Geen behoefte aan landingspagina’s, maar wel content schrijven voor SEO? Een goed alternatief is het starten van een blog. Je hoeft dan maar één overzichtspagina aan te maken, waar je alle artikelen stuk voor stuk laat verschijnen. En doe je dat op de gebruikelijke wijze in chronologische volgorde? Dan staan de meest actuele artikelen altijd bovenaan. Ondertussen zijn alle oudere artikelen vanuit Google wel bereikbaar, zodat ze blijven bijdragen aan de vindbaarheid.

Het is voor een blog belangrijk om goed na te denken over de onderwerpen die je de komende periode wilt behandelen. Maak een contentplanning, bij voorkeur op basis van een zoekwoordenonderzoek. Daarmee plan je de onderwerpen ver vooruit, zodat je niet op het laatste moment steeds iets moet verzinnen. En minstens zo belangrijk, zorg er met de planning voor dat je de belangrijke zoektermen allemaal in voldoende mate terug laat komen. En voorkom dat je twee keer dezelfde hoofdzoekterm gebruikt, omdat Google anders niet weet welke pagina er getoond moet worden en je last krijgt van onderlinge concurrentie.

Met een blog kun je jaren vooruit, waardoor je in principe onbeperkte hoeveelheden SEO content kunt schrijven. Je kunt SEO teksten laten schrijven voor de blogs en daar ook andere artikelen tussendoor publiceren. Op die manier houd je een mooie afwisseling aan, bijvoorbeeld om de doelgroep regelmatig te verrassen met verse content waarbij je geen rekening hoeft te houden met zoektermen.

3. Categorie- en productteksten

Heb je een webshop? Dan kun je SEO gericht schrijven voor de categorieën en de producten. Het is een groot voordeel ten opzichte van een website. Met name bij een groot aantal categorieën en subcategorieën kun je daar veel content in kwijt.

Tip: maak in de content voor categorieën en producten gebruik van de juiste interne links, om jouw vindbaarheid verder te verbeteren.

Het is bij een webshop verstandig om eerst de hoofdcategorieën te voorzien van sterke SEO teksten. Vervolgens kun je dat uitbreiden met de subcategorieën en eventueel de subsubcategorieën. Tenslotte kun je zelfs filters en belangrijke productgroepen een eigen pagina met SEO teksten geven, om de vindbaarheid daarvan tot in de puntjes te optimaliseren.

Zodra je alle categorieën en filters gehad hebt kun je je richten op de producten. Met een paar handige tips houd je de teksten zelfs bij grote aantallen uniek, al is het soms niet nodig om voor iedere variatie een eigen tekst te schrijven. Met name bij een groot aantal producten bieden de categorieën en productpagina’s meer dan voldoende mogelijkheden om grote hoeveelheden SEO gerichte teksten te (laten) schrijven.

SEO teksten laten schrijven: ervaren tekstschrijver

Aan de slag met het schrijven van content voor SEO of wil je dat graag uitbesteden aan een professional? Ik ben je er natuurlijk graag mee van dienst, net als met een zoekwoordenonderzoek en contentplan. Ook als je daar vervolgens zelf mee aan de slag wilt. Neem contact met me op, ook als je vragen hebt over hoe je de content die je schrijft voor SEO het best binnen jouw website kunt plaatsen.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.