Blog


SEO teksten tarief: wanneer betaal je daar te veel voor?

‘Scoor met SEO gratis in de zoekmachine’, koppen slimme SEO tekstschrijvers. Anders dan bij Google Ads betaal je niet per klik, en is de goede positie in de zoekresultaten in die zin gratis. Om daar te komen investeer je in een goede tekstschrijver, die natuurlijk niet gratis voor je werkt. Maar, wat is die schrijver eigenlijk waard? En wanneer betaal je daar te veel voor?

De tarieven van goede SEO consultants zijn niet mals. Of je té veel betaalt is echter maar de vraag, omdat het voor jouw website of webshop van grote toegevoegde waarde is. Wat levert het jou op als je dankzij een goede tekstschrijver hoger in Google komt en daardoor 10% meer omzet maakt? De kans is groot dat daar geen webtekst tarief tegenaan kan, waardoor het de investering meer dan waard is.

Webtekst tarief = uurtarief + kennis & ervaring

Met andere tekstschrijvers heb ik het regelmatig over mijn tarieven en hoe ik die bepaal. Want, wat is een goed tarief voor een dienst die je aanbiedt? Er is geen sprake van directe inkoop en verkoop van goederen, dus het kostenmodel van ‘kosten plus een beetje marge’ gaat niet op.

Hoe bepaal je dan het SEO teksten tarief? Voor mijn uurtarief ga ik uit van het bedrag waarvan ik vind dat een tekstschrijver het minimaal moet ontvangen, om als zelfstandige van te kunnen leven. Daar tel ik vervolgens een bedrag bij op aan de hand van mijn kennis en uitgebreide ervaring.

Gemiddeld genomen schrijf ik 2 A4 aan SEO teksten in een uur. Daar is zowel mijn tarief per woord als per uur op afgestemd. En ook het tarief per pagina, waardoor je onder de streep altijd hetzelfde betaalt.

Dankzij die kennis kun je rekenen op sterke SEO teksten, die menig website hoger in Google hebben gebracht. Mijn ervaring helpt me om vlotter te schrijven dan veel andere tekstschrijvers. Voordat ik begin heb ik al een duidelijk beeld van de opbouw van een pagina, de ideale plaats voor belangrijke zoektermen en de call-to-action om aan te zetten tot verkopen en aanvragen.

Onder de streep investeer je op basis van het SEO teksten tarief in een betere vindbaarheid van jouw website. Een hoger uurtarief is het waard als dat betekent dat hier minder uren in gaan zitten en je kunt rekenen op betere resultaten dankzij teksten die SEO-technisch uitstekend in elkaar zitten.

Redigeren en schrijven

Regelmatig vragen klanten me hun teksten te redigeren. Of eigenlijk, ze vragen me om daar m’n ‘SEO-sausje’ overheen te gooien. Ze gaan er gemakshalve bovendien vanuit dat het uurtarief voor het redigeren van teksten stukken lager ligt dan voor het schrijven daarvan.

Ik durf daarom te garanderen dat ik sneller schrijf en met meer kwaliteit, voor een uurtarief dat ik redelijk vind voor de resultaten die je daarmee kunt boeken.

Dat klopt in sommige gevallen, maar helaas niet altijd. Lever je een kant-en-klare tekst aan zonder veel spel- en taalfouten en passen de zoektermen daar goed in? Dan is het inderdaad niet veel werk, dus betaal je op basis van m’n uurtarief een scherpe prijs. Maar blijkt dat de tekst helemaal niet zo sterk is, of dat de insteek totaal anders is dan waar de zoektermen om vragen? Dan is het soms meer werk om een tekst te redigeren dan die helemaal opnieuw te schrijven.

SEO teksten tarief: per woord, per pagina of per uur

Terug naar de belangrijkste vraag, want wanneer betaal je een te hoog SEO teksten tarief? Dit verschilt natuurlijk per schrijver, omdat je afhankelijk bent van de kwaliteit die je ontvangt. Je betaalt vooral te veel op het moment dat de schrijver er net zoveel of meer tijd voor nodig hebt dan jij zelf.

Gemiddeld genomen schrijf ik 2 A4 aan SEO teksten in een uur. Daar is zowel mijn tarief per woord als per uur op afgestemd. En ook het tarief per pagina, waardoor je onder de streep altijd hetzelfde betaalt. Kun je het zelf sneller of net zo snel, met vergelijkbare kwaliteit? Dan is het geen goed idee om een tekstschrijver in te huren.

Ik durf daarom te garanderen dat ik sneller schrijf en met meer kwaliteit, voor een uurtarief dat ik redelijk vind voor de resultaten die je daarmee kunt boeken. Mijn webtekst tarief is gebaseerd op de waarde die ik toevoeg, zodat jij meer omzet maakt en je ondertussen de kans hebt om met andere aspecten van jouw business aan de slag te gaan.

Aan de slag met een SEO tekstschrijver

Benieuwd naar het tarief waarvoor ik SEO teksten kan schrijven of jouw teksten kan redigeren? M’n tarieven vind je gewoon op de website, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Enthousiast en samen aan de slag met de vindbaarheid van jouw website? Neem contact met me op, dan ga ik graag voor je aan de slag om jouw website hoger in Google te krijgen en meer omzet te laten maken.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.