Blog


SEO tekst voorbeeld: beter goed gejat dan slecht verzonnen

Op zoek naar een SEO tekst voorbeeld, om af te kijken hoe je die goed opbouwt? Schrijven voor SEO is niet per sé moeilijk, als je wat aanleg hebt voor schrijven in het algemeen. Google en andere zoekmachines worden steeds slimmer, waardoor het niet langer nodig is om een tekst vol te stoppen met zoektermen.

Aan de andere kant zijn er veel bedrijven die SEO teksten laten schrijven, dus daar zit wel degelijk toegevoegde waarde in. En hoe pak je dat goed aan? Met een paar eenvoudige tips kun je ook zelf aan de slag. Of het werk van een tekstschrijver beter beoordelen, zodat je zeker weet dat het bijdraagt aan de vindbaarheid van jouw website.

SEO tips: hoe bouw je de tekst op?

Je zou er natuurlijk meteen een SEO tekst voorbeeld bij kunnen pakken, al is het verstandiger om eerst wat meer te lezen over de belangrijke elementen daarvan. Hoe bouw je zo’n tekst op om jouw website hoger in Google te krijgen? Ga in ieder geval aan de slag met:

  • URL en de titel (H1)
  • Tussenkoppen voor de opbouw
  • Zoektermen in de tekst

URL en de titel (H1)

Als SEO tekstschrijver ga je aan de slag met on-page optimalisatie, dus alles draait om de pagina die je aanmaakt. Die pagina begint met een goede URL. Verwerk daarin de belangrijkste zoekterm voor de pagina, het liefst zo vroeg mogelijk in de URL.

De volgende structuur werkt het best:

https://www.website.nl/<zoekterm><rest van de titel>/

Eventueel kun je gebruik maken van een tussenvoegsel zoals ‘blog’ of ‘kennisbank’, afhankelijk van of je een blogartikel schrijft, een landingspagina aanmaakt of een onderdeel van de kennisbank toevoegt.

In de URL kun je het best de H1 gebruiken, de titel van de pagina. Die is daarmee gelijk aan de URL en staat helemaal bovenaan de pagina. In de H1 zit automatisch ook de belangrijkste zoekterm, met daarna de rest van de titel.

Tussenkoppen voor de opbouw

De SEO tekst zelf bouw je op aan de hand van tussenkoppen. Het helpt je om vooraf voor jezelf duidelijk te maken waar je het over wilt hebben en welke insteek je kiest. Ondertussen heb je de kans om de belangrijkste zoekterm minimaal 1x in een tussenkop terug te laten komen.

Tip: heb je voor de pagina een paar aanvullende zoektermen gekozen? Het is een goed idee om er ook een daarvan in een tussenkop terug te laten komen.

Dankzij de tussenkoppen wordt het makkelijker om jouw verhaal te typen, als je eenmaal gaat schrijven. Ondertussen werk je aan een goede SEO-optimalisatie, zonder dat je de belangrijkste zoekterm keer op keer hoeft te herhalen om die in de tekst terug te laten komen.

Zoektermen in de tekst

Uiteindelijk schrijf je de tekst zelf, waarin je natuurlijk zoektermen wilt verwerken. Het is niet langer nodig om dat overmatig te doen. Nadat je de belangrijke zoekterm in de URL, de H1 en een tussenkop hebt verwerkt is het per 500 woorden (ongeveer 1 A4) voldoende om dat 1 – 3x te doen.

De aanvullende zoektermen kun je eventueel verwerken, en dan het liefst 1 of misschien 2 keer. Dat is voldoende om voor de semantische samenhang te zorgen, waar Google blij van wordt. De optimalisatie is makkelijker dan veel schrijvers denken, omdat de zoekmachines aan een paar woorden genoeg hebben om te ontdekken waar de tekst over gaat.

Tip: het beste voorbeeld van een SEO tekst vinden? Google naar de zoekterm waarvoor je graag wilt optimaliseren. Lees de pagina’s door die goed scoren, waarmee je ervaart hoe de opbouw van die teksten is.

SEO tekst voorbeeld: je hebt ‘m net gelezen

En wil je het liefst een SEO tekst voorbeeld downloaden, zodat je die altijd bij de hand kunt houden? Je hebt er net een gelezen, omdat ik deze tekst volgens de beschreven richtlijnen voor je hebt opgebouwd. De hoofdzoekterm voor de pagina kun je denk ik inmiddels wel raden. Daarnaast heb ik [seo teksten laten schrijven] en [seo tips] gekozen als aanvullende zoektermen, dus ook die kom je tegen.

SEO teksten laten schrijven

Ondanks het voorbeeld liever aan de slag met een ervaren SEO tekstschrijver? Ik help je graag met het schrijven van teksten, kan dat volledig voor je uit handen nemen of kan jouw teksten SEO-optimaliseren aan de hand van de zoektermen waarvoor je graag gevonden wilt worden.

Neem contact met je op, ik hoor graag van je waar je naar op zoek bent.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.