Blog


Schrijven voor SEO: voorkom dat je jouw lezer vergeet

Schrijven voor SEO, zonder dat je jouw lezer vergeet? Het is de belangrijkste kunst van een goede tekstschrijver om jouw website beter vindbaar te maken. Natuurlijk wil je de belangrijkste zoekterm(en) netjes in de tekst verwerken. En wil je intern linken naar de andere pagina’s die je onder de aandacht wilt brengen. Allemaal heel logisch, zolang je niet vergeet dat het de lezer is waar je uiteindelijk een artikel voor schrijft. Vindt de lezer het niet interessant, ben je niet te volgen in jouw artikel of voeg je te weinig waarde toe? Dan zal het nooit een sterke SEO-tekst worden.

Goede SEO artikelen zijn van toegevoegde waarde voor jouw lezer. Ze zijn interessant, relevant en waardevol, omdat je bijvoorbeeld uitlegt hoe je voorkomt dat je de lezer vergeet. Met die informatie kun jij aan de slag of kun je het werk van een professionele tekstschrijver beter beoordelen. Met een paar handige tips, bijvoorbeeld om inspiratie op te doen over onderwerpen waar jouw doelgroep graag meer van wil weten.

SEO teksten laten schrijven: te veel focus op zoektermen

De beste manier om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren? Begin met een zoekwoordenonderzoek en laat een contentplan opstellen. Het creëert de belangrijke structuur om er mee aan de slag te gaan. En het creëert een gevaarlijke verleiding, om jouw SEO teksten te laten schrijven op basis van alleen de zoektermen.

Nog regelmatig ontvang ik lijstjes met zoektermen, met de vraag of ik die in het artikel wil verwerken. Soms zijn dat 10 tot 15 termen, bedoeld voor een artikel van circa 1 A4 (zo’n 400 tot 500 woorden). Die termen bestaan niet zelden uit meerdere woorden, gericht op de longtail. Laatst ging het om een lijst van 74 afzonderlijke woorden, gecombineerd tot 18 gevraagde zoektermen. In een tekst van circa 500 woorden zou een kleine 15% bestaan uit zoektermen. Over te veel focus op de zoektermen gesproken…

Hoe je dat wel goed aanpakt? Stel een hoofdzoekterm vast voor de pagina. Eén hoofdzoekterm, met eventueel een paar aanvullende termen. Voor mijn artikelen gebruik ik er zo’n twee tot drie, afhankelijk van de lengte van de tekst en hoe het inhoudelijk uitkomt.

Tip: weet je de hoofdzoekterm voor de pagina, maar nog niet de aanvullende termen die je kunt gebruiken? Zoek naar de hoofdzoekterm in Google, scroll helemaal omlaag en gebruik daar een paar van de suggesties. Gratis en voor niets, op basis van daadwerkelijk zoekgedrag door jouw doelgroep.

Schrijf artikelen vanuit de inhoud

Je wilt schrijven voor SEO, zonder jouw lezer daarbij uit het oog te verliezen. Dat vraagt om een benadering vanuit de inhoud, in plaats van vanuit de zoektermen. Welk verhaal wil je vertellen, welke informatie wil je delen en wat wil je dat jouw lezers onthouden als ze het stuk hebben gelezen? Begin met die vragen, waarmee je ervoor zorgt dat je daadwerkelijk waarde toevoegt.

Soms is het lastig om inspiratie op te doen. Waarover moet je bloggen? En wat is informatie die de doelgroep zoekt? Met een paar tips wordt het makkelijker om jouw SEO artikelen vanuit de inhoud te schrijven:

  • Gebruik de klantenservice

    Welke vragen stellen jouw klanten, wat maakt ze onzeker en waar willen ze graag meer over weten? De ideale input voor relevante content, die je kunt relateren aan de belangrijke zoektermen.
  • Kijk de kunst af

    Waar schrijven andere bedrijven in jouw branche over? Er is ontzettend veel content beschikbaar, zodat je het alleen maar nóg iets beter hoeft te doen. Google naar de thema’s waarop je vindbaar wilt zijn en ontdek wat anderen hun doelgroep vertellen.
  • Answerthepublic
    Online op zoek naar interessante onderwerpen? Gebruik Answerthepublic, ook beschikbaar in het Nederlands. Voer je onderwerp in en vind vragen die anderen online stellen.

Schrijf een artikel vanuit de inhoud en houd daarbij rekening met de belangrijke zoektermen. In die volgorde voorkom je een overvloed aan optimalisatie, terwijl je maximale waarde toevoegt voor jouw lezer. Ga uit van een concreet probleem of onderwerp waarover je meer wilt vertellen. Verwerk je hoofdzoekterm en eventuele aanvullende termen, waarbij je het artikel zo natuurlijk mogelijk houdt.

Schrijven voor SEO: samen aan de slag

Succesvol schrijven voor SEO? Uiteraard help ik je daar graag mee als SEO tekstschrijver. Met een zoekwoordenonderzoek en een contentplan voor de strategische basis. En met de teksten die je wilt laten schrijven, voor sterke artikelen waarmee jouw website hoger in Google komt. Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.