Blog


SEO teksten schrijven: voorbeeld voor een kijkje in de keuken

SEO teksten schrijven en een voorbeeld gezocht? Laat ik je gewoon eens een kijkje in de keuken geven, door de volledige optimalisatie die ik toepas zichtbaar te maken. In dit artikel zal ik de hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen netjes aangeven, zodat je ziet hoe ik daar gebruik van maak.

Bovendien leg ik je uit hoe ik interne links toepas naar andere artikelen en welke belangrijke onderdelen er allemaal aan bod komen. De volledige optimalisatie op tafel, om open kaart met je te spelen. Aan de hand van een voorbeeld kun je daar immers ook goed mee aan de slag, of wordt het makkelijker om mijn werk te beoordelen.

Hoofd- en aanvullende zoektermen

De hoofdzoekterm voor dit artikel is [seo teksten schrijven voorbeeld]. Die komt er regelmatig in terug, zowel in de tekst als in de titel (H1) en een tussenkop (de laatste, een H2). In de tekst heb ik de hoofdzoekterm dikgedrukt en onderstreept weergegeven, zodat je die makkelijk terug kunt vinden.

Naast de hoofdzoekterm gebruik ik ook een paar aanvullende zoektermen. Het gaat om [seo teksten laten schrijven] en om [teksten website schrijven]. Ik geef ze dikgedrukt weer, zodat je ook die makkelijk kunt herkennen.

Ik verwerk ze in mindere mate in de tekst, ter ondersteuning van de belangrijkste zoekterm. De suggesties vond ik door simpelweg te Googlen naar de hoofdzoekterm. Helemaal onderaan de pagina geeft de zoekmachine suggesties. Het zijn termen waar gebruikers ook naar op zoek zijn, in relatie tot dit onderwerp. Door ook die termen te verwerken wordt de tekst semantisch sterker, terwijl ook Google beter door heeft waar de tekst over gaat.

Tip: wil je teksten voor de website schrijven die bijdragen aan een betere vindbaarheid? Het is geen probleem om af en toe wat ‘tussenwoordjes’ tussen de zoektermen te gebruiken. Google leest daar moeiteloos doorheen, zodat het toch bijdraagt aan de vindbaarheid.

Interne links naar andere artikelen

SEO teksten schrijven met een voorbeeld? Zoals je in de tweede alinea al hebt kunnen zien is het belangrijk om daarin ook interne links te verwerken. Het helpt je meer waarde toe te voegen voor de lezer, dankzij verdiepende of verbredende content. Daarmee leg ik je bijvoorbeeld graag uit waar je de content voor SEO op de website het best kunt plaatsen.

Tegelijkertijd draagt het bij aan de vindbaarheid van de verschillende belangrijke pagina’s. Naarmate een pagina op jouw website meer interne links ontvangt ziet Google dat als een kwaliteitssignaal. Blijkbaar is de content de moeite waard, waardoor je er regelmatig naar linkt.

Belangrijke onderdelen van SEO teksten

SEO teksten laten schrijven en ervoor zorgen dat alle belangrijke onderdelen aanwezig zijn? In veel teksten kun je niet om een opsomming heen. Bijvoorbeeld met tips om alle elementen op de pagina goed te optimaliseren. Denk daarbij aan:

  • De URL van de pagina
    Door de titel van het artikel in de URL te verwerken komt ook de hoofdzoekterm er automatisch in terug.
  • De titel (H1)
I
    n de titel laat je de hoofdzoekterm terugkomen, het liefst zo ver mogelijk naar voren.
  • Een subkop (H2, H3, etc.)
    Verwerk de hoofdzoekterm ook in minimaal één subkop. En gebruik je veel tussenkoppen? Dan kun je ook een aanvullende zoekterm verwerken.
  • De bodytekst
    In het artikel laat je zowel de hoofdzoekterm (een paar keer) als de aanvullende zoektermen terugkomen.
  • SEO-titel en meta-description
    Een belangrijk onderdeel, dat gebruikers te zien krijgen als ze jouw artikel of pagina vinden via Google. Verwerk de hoofdzoekterm in die onderdelen.

Zoals je in dit voorbeeld om SEO teksten te schrijven kunt zien varieer ik soms met de volgorde, maar komen de belangrijkste termen er regelmatig in terug. Dat valt nu extra op door het dikdrukken en onderstrepen, maar normaal gesproken doe je dat zo subtiel mogelijk. Hoe natuurlijker het blijft, hoe beter het voor de resultaten is. Vooral in langere artikelen (500 tot 1.000 woorden of meer) zorg je makkelijker voor goede optimalisatie, zonder dat het storend wordt.

SEO teksten schrijven: voorbeeld van een professionele tekstschrijver

Voor de website teksten schrijven en daarmee net als een professionele tekstschrijver aan de slag? Met dit voorbeeld kom je er eenvoudig achter hoe je de zoektermen verwerkt en hoe je er met interne links en de belangrijke onderdelen voor zorgt dat jouw tekst aan alle voorwaarden voldoet.

En ondanks het SEO teksten schrijven voorbeeld toch liever samen aan de slag, om het schrijven over te laten aan een professional? Neem dan contact met me op, ik hoor graag van je.

Tip: benieuwd naar de ideale lengte van jouw artikel? Deze tekst telt iets meer dan 800 woorden, dus is goed geschikt als blogartikel.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.