SEO teksten


Wil je SEO teksten laten schrijven en ben je benieuwd hoe je dat aan dient te pakken of wil je meer weten over hoe een goede SEO tekstschrijver te werk gaat? SEO teksten vormen geen rocket-science, het is echter wel van belang om de juiste insteek te kiezen en rekening te houden met de richtlijnen die Google hanteert. Goede SEO teksten helpen de vindbaarheid van je website te verbeteren, door je bezoeker waardevolle content aan te bieden. Je vertrouwt daarmee als het ware op de kunde van Google om je website te belonen voor die waardevolle content.

Zorg er in je SEO teksten voor dat je rekening houdt met de volgende elementen:

  • Schrijf voor je bezoeker
  • Gebruik de juiste zoekwoorden
  • Creëer waarde voor je bezoeker
  • Optimaliseer de SEO teksten
  • Zorg voor voldoende promotie

SEO teksten laten schrijven voor je bezoeker

Wil je goede SEO teksten schrijven? Zorg er dan in eerste instantie voor dat je niet voor de zoekmachine schrijft. Dat klinkt wellicht wat vreemd, maar het is de kunst om de tekst zo op te stellen dat het de bezoeker is die er het meest aan heeft. Het is daarom verstandig om na te denken over de manier waarop je informatie op de bezoeker over wilt brengen, aan de hand van de content waar hij of zij behoefte aan heeft.

Merk je dat veel bezoekers vragen hebben over de specificaties van je producten en het gebruik daarvan? Gebruik dan blogartikelen om hier antwoord op te geven. Merk je dat bezoekers het lastig vinden om bepaalde producten goed met elkaar te vergelijken? Schrijf reviews om ze daarbij te ondersteunen. Door na te denken over de content waar je bezoeker naar op zoek is schrijf je voor die bezoeker, terwijl je de teksten uiteraard in kunt zetten voor je zoekmachine optimalisatie.

Denk overigens verder dan alleen de eerste informatiebehoefte van de bezoeker. Op welke pagina op je website wil je de bezoeker uiteindelijk hebben? Schrijf SEO content die goed gaat scoren in Google, om er vanaf die pagina of vanuit dat blogartikel vervolgens voor te zorgen dat je een bezoeker een dienstenpagina, een productpagina of de contactpagina kunt laten zien. Vindbaarheid in Google is wat dat betreft pas de eerste stap, denk na over de ‘stappen’ die je bezoeker af zal leggen om uiteindelijk via de waardevolle content contact met je op te nemen.

Zoekwoorden in SEO teksten

Dat neemt aan de andere kant natuurlijk niet weg dat je gebruik dient te maken van de juiste zoekwoorden in SEO teksten. Sterker nog, het zijn nog altijd de juiste zoekwoorden die je helpen een tekst goed vindbaar te maken. Google wordt steeds sterker in semantiek en slaagt er daardoor meer en meer in om de ‘inhoud’ van een tekst te doorgronden. Het zijn echter nog altijd de generieke en specifieke zoekwoorden die de zoekmachine helpen aan te geven waar een tekst over gaat. SEO teksten laten schrijven gaat wat dat betreft nog altijd gedeeltelijk over zoekwoorden.

Verderop in dit artikel lees je over de daadwerkelijke optimalisatie van je SEO teksten, het is in eerste instantie vooral van belang om de zoekwoorden voor je website of een bepaald artikel te bepalen. Wat zijn de woorden die potentiële klanten gebruiken om naar producten, diensten of meer informatie te zoeken? Je kunt daarvoor gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner of inspiratie opdoen met een tool zoals UberSuggest.

Zorg ervoor dat je voor de website als geheel zo’n 3 – 5 belangrijke zoekwoorden kiest, dat mogen generieke zoekwoorden zijn. Het gaat om short-tail zoekwoorden, enkele woorden of combinaties van 2 woorden (voorbeeld: ‘SEO teksten’). Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld de algemene omschrijving van een dienst of productcategorie. Ga je aan de slag met productpagina’s, dienstenpagina’s, categoriepagina’s of blogartikelen? Kies per pagina dan ook steeds 1 specifiek zoekwoord. Het gaat om een long tail zoekwoord, een combinatie die meerdere woorden mag bevatten (voorbeeld: ‘hoe schrijf je goede SEO teksten’. Voor zowel de generieke zoekwoorden als het specifieke zoekwoord zoek je vervolgens synoniemen en verwante termen, om het onderwerp zo uitputtend mogelijk te beschrijven.

SEO teksten tips: waardevolle teksten

SEO teksten schrijf je voor je bezoeker en op basis van de juiste zoekwoorden, het is van belang om een duidelijke waardevolle boodschap over te brengen. Schrijf je een blogartikel? Zorg er dan voor dat je de bezoeker op de hoogte brengt van een ontwikkeling binnen de branche, leg een specifieke toepassing van bepaalde producten uit of geef antwoord op veel gestelde vragen. Je zorgt er op die manier voor dat de bezoeker daadwerkelijk wat aan je SEO teksten heeft. Je voldoet daarmee niet alleen aan de Google richtlijnen op dit gebied, je zorgt er daarnaast voor dat je de kans op organische linkbuilding vergroot.

Bezoekers zijn bij waardevolle informatie immers eerder geneigd om elders een link naar deze content te plaatsen, wat de SEO-waarde en daarmee je vindbaarheid verbetert.
Ook in productteksten, categoriepagina’s en zelfs op de homepage is het van belang om waardevolle informatie aan te bieden. Wat wil je bezoeker weten, waarmee kun jij je onderscheiden van de concurrentie? SEO teksten met de juiste zoekwoorden worden pas waardevol op het moment dat de bezoeker hier daadwerkelijk wat aan heeft. Ga maar na, zou jij als je op de stoel van Google zit een uitstekend geoptimaliseerde tekst die weinig waarde toevoegt bovenaan de resultaten plaatsen of ga je voor een tekst waar de gebruikers van je zoekmachine daadwerkelijk wat aan hebben? De doorlopende updates en tweaks binnen het Google-algoritme zijn erop gericht de meest waardevolle teksten de beste plaatsen tussen de zoekresultaten te bieden.

Optimaliseren van SEO teksten

Een waardevolle tekst hoeft een geoptimaliseerde SEO tekst niet in de weg te zitten, mits je de waarde op de eerste plaats zet en je daar waar mogelijk voor de SEO optimalisatie zorgt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je het zoekwoord op de volgende plaatsen opneemt:

  • In de URL van de pagina
  • In de titel (H1)
  • In de inleiding
  • In de subtitels (H2, H3, etc.)
  • In de rest van je artikel

Probeer het zoekwoord 1 – 2x per 100 woorden voor te laten komen, iets minder wanneer je een lang artikel schrijft. We noemen dit de density en drukken dat uit in een percentage. Hanteert 1 – 2% voor je SEO teksten, zodat de tekst natuurlijk leest en Google er toch voldoende heeft om na te gaan waar een tekst over gaat.

Tijdens de optimalisatie van je SEO teksten zorg je er daarnaast voor dat je een goede SEO titel en een meta beschrijving schrijft, waarin je uiteraard ook gebruik maakt van het meest belangrijke zoekwoord en eventuele aanverwante termen.

Tips voor de opmaak en promotie van SEO teksten

Zorg ervoor dat je de SEO teksten een nette opmaak meegeeft, zodat ze goed leesbaar zijn en op een prettige manier voorzien in de informatiebehoefte van je bezoeker. Bovendien werk je met een nette uitstraling aan de betrouwbaarheid van je website. Is de bezoeker eenmaal op je website beland? Dan leidt die betrouwbaarheid er (onder andere) toe dat je hier ook daadwerkelijk een klant van kunt maken.

Tenslotte is het van belang om je SEO teksten te promoten, bijvoorbeeld via de sociale media. Link blogartikelen op Twitter, LinkedIn en bijvoorbeeld Google+ of Facebook, afhankelijk van de profielen die je actief gebruikt. Des te groter het bereik van je teksten, des te beter ook Google dat op zal pakken.

Aan de hand van deze verschillende onderdelen zorg je voor SEO teksten die een maximale waarde bieden aan je bezoeker, in lijn zijn met wat Google van webmasters vraagt en toch de juiste optimalisatie meekrijgen. Heb je aanvullende vragen over SEO teksten, wil je SEO teksten leren schrijven, ben je benieuwd naar de SEO teksten kosten of wil je die graag door een professional laten schrijven? Neem contact met me op, ik hoor graag van je!