Zoekmachine optimalisatie: wat komt erbij kijken?

Heb je gehoord over zoekmachine optimalisatie en ben je benieuwd wat erbij komt kijken, of ben je er mee bezig en kun je wat tips gebruiken? Het internet is van levensbelang voor tal van ondernemingen, dus zorg ervoor dat je goed gevonden wordt. Om beter gevonden te worden is het allereerst van belang om te begrijpen hoe Google werkt, zodat je daar vervolgens gebruik van kan maken. Dit is iets waar ik je als SEO tekstschrijver mee kan helpen, maar je kunt ook zelf al een aantal belangrijke stappen zetten.

Let op: ik heb sinds kort een nieuwe website. Het design werkt nog niet overal even goed, dus daar wordt aan gewerkt!

Houten bank

Google is een enorme zoekmachine, die het internet op een slimme manier wenst te rangschikken. Zoek je op ‘houten bank’, dan wil Google je graag een overzicht bieden van de houten banken die er beschikbaar zijn. Zou je zoeken op ‘vakantie naar Egypte’? Dan wil Google zorgen voor het overzicht van de verschillende reisaanbieders. Google is ooit gestart met het zoeken naar ‘keywords’ op pagina’s, woorden die aangeven waar de tekst over gaat. Vandaag de dag is dat enigszins achterhaald. Google maakt semantische schetsen van waar je naar zoekt en koppelt daar haar kennis van de inhoud van webpagina’s aan. De techniek hierachter is nu niet van belang, het is gaat erom dat Google heel goed weet waar je website over gaat en welke informatie, producten of diensten je te bieden hebt. Wil je goed gevonden worden in Google? Zorg er dan voor dat je waardevolle en relevante informatie presenteert, waar je doelgroep naar op zoek is.

Zoekmachine optimalisatie en content strategie

Om beter gevonden te worden in Google kun je doen aan zoekmachine optimalisatie, op basis van een content strategie. Je richt je hiermee op de organische zoekresultaten, in tegenstelling tot de betaalde koppelingen (deze vind je bovenaan en rechts van de organische zoekresultaten, gebruik Google Adwords om daar te verschijnen). Ga na welke termen je doelgroep gebruikt om naar je producten of diensten te zoeken en maak daar een overzicht van. Gebruik de Google zoekwoordenplanner, om uitspraken te kunnen doen over het volume en de concurrentie, of laat een zoekwoordenanalyse maken door een SEO tekstschrijver. Zoekt je doelgroep bijvoorbeeld op ‘occasion’, of ‘gebruikte auto’?

Maak aan de hand van de belangrijke zoekwoorden en de informatie die je aan wilt bieden een overzicht van de pagina’s die je wilt (laten) schrijven. Hoe gaat het menu eruit zien, wil je daarnaast landingspagina’s gebruiken of wil je informatie presenteren boven en onder de producten die je te bieden hebt? Zorg ervoor dat je relevante informatie aanbiedt. Breng onderlinge links aan en zorg ervoor dat je bezoekers via de zoekresultaten bij je terecht komen. Door kunnen klikken naar de contact- of aankooppagina en vervolgens converteren.

SEO tekstschrijver: zoekmachine optimalisatie

Uiteraard kan ik je hier als SEO tekstschrijver uitstekend mee van dienst zijn. Ik kan een zoekwoordenanalyse voor je uitvoeren door goed te kijken naar volume (aantal zoekopdrachten) en concurrentie. Om een goede afweging te maken van de zoekwoorden die voor jou interessant zijn. Vervolgens kan ik je helpen na te denken over de ideale content strategie. Om de informatie aan te bieden waar jouw doelgroep naar op zoek zijn. Zodra je Google begrijpt en je waardevolle content te bieden hebt, zal je merken dat de zoekmachine je beloont met goede posities binnen de zoekresultaten.

Zelf teksten schrijven

Uiteraard kun je aan de andere kant ook zelf teksten schrijven. Zorg er in ieder geval voor dat je het meest belangrijke zoekwoord voor een pagina niet meer dan 2 – 3x per 100 woorden gebruikt (density), om er zeker van te zijn dat de tekst goed leesbaar blijft voor je bezoekers. De tijd van keyword stuffing is voorbij. Bied je je diensten in bepaalde plaatsen of regio’s aan? Zorg er binnen je zoekmachine optimalisatie dan voor dat je de diensten en plaatsnamen koppelt. Schrijf bijvoorbeeld pagina’s voor ‘schilder Amsterdam’, ‘hovenier Emmen’ of ‘kapper in Leiden’. Verder is het interessant om de content aan elkaar te koppelen. Door vanaf ‘schilder Amsterdam’ ook te linken naar anderen diensten die je aanbiedt. Zoals het dakdekken of glaszetten in dezelfde regio. Dat kun je bijvoorbeeld doen in een SEO kennisbank.

Meer dan teksten

Houd er tenslotte rekening mee dat zoekmachine optimalisatie bestaat uit meer dan alleen teksten. Het is van belang om voldoende waardevolle links van externe websites te verzamelen (linkbuilding), actief te zijn op de sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn), de website technisch in orde te hebben en bijvoorbeeld afbeeldingen of video’s toe te voegen. Het samenspel van de verschillende factoren zorgt voor de maximale zoekmachine optimalisatie. Die zal leiden tot een optimale vindbaarheid van je website.

Meer weten over de mogelijkheden of zoekmachine optimalisatie in het algemeen? Neem gewoon eens contact met me op.