Wat zijn SEO teksten?


Wat zijn SEO teksten? SEO teksten bevatten waardevolle content voor bezoekers, geoptimaliseerd voor belangrijke zoektermen en relevant rondom een gezocht onderwerp. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), maar de bezoeker dient altijd op de eerste plaats te komen. Pas wanneer een stuk content interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen te werken aan de vindbaarheid op die specifieke termen.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn:

  • Waardevolle content voor bezoekers
  • Content geoptimaliseerd voor belangrijke zoektermen
  • Relevante informatie rondom gezocht onderwerp

Google is er in de richtlijnen heel duidelijk over: “maak een website vooral voor uw gebruikers, niet voor zoekmachines”. En iets abstracter: “misleid uw gebruikers niet”.

Schrijf SEO teksten voor je bezoeker

Schrijf een tekst altijd voor de bezoeker, alsof je tegenover die persoon staat. Hoe zou je jouw product verkopen wanneer je een gesprek met die persoon hebt? De kans is klein dat je de productnaam iedere paar regels laat vallen. In plaats daarvan zorg je voor een uitleg waarbij je meerdere oplossingen omschrijft waar het product voor zorgt of waarmee je aangeeft hoe een bepaalde dienst van toegevoegde waarde kan zijn.

Online is dat net zo, in zowel SEO teksten als in andere vormen van content. Dat je de tekst optimaliseert voor zoekmachines betekent dat je er binnen de waardevolle content die je creëert voor zorgt dat je geen kansen laat liggen. Voor dit artikel is de zoekterm [wat zijn SEO teksten] voor mij van belang. Het zou dan een gemiste kans zijn om als titel iets als ‘hoe zien zoekmachine geoptimaliseerde teksten eruit?’ te gebruiken. Het komt op hetzelfde neer, maar met de huidige titel geef ik je als bezoeker duidelijk aan waar de tekst over gaat en kan ik er daarnaast voor zorgen dat Google dat zo goed mogelijk begrijpt.

Optimaliseer in zoekwoordgroepen

Sinds de Hummingbird-update van het algoritme enkele jaren geleden slaagt de zoekmachine er steeds beter in semantische verbanden tussen woorden te leggen. Dat betekent dat Google een webpagina ‘begrijpt’. Ik kan hier spreken over geoptimaliseerde teksten in plaats van ‘SEO teksten’ en het zou voor de crawlers toch duidelijk zijn waar de tekst over gaat.

Zodra je een tekst optimaliseert om daar een SEO tekst van te maken is het dus verstandig om voor jezelf een mindmap te maken. In het midden zet je de belangrijkste zoekterm, wat vaak ook het onderwerp van de tekst zal zijn. Daar omheen plaats je de subonderwerpen die je wilt aansnijden. Per subonderwerp probeer je een aantal zoektermen te verzinnen. Het is vervolgens de kunst om al die termen met mate in de tekst te verwerken. Je voldoet op die manier automatisch aan een van de belangrijke specifieke technieken die je volgens de Google-richtlijnen dient te vermijden: “pagina’s vullen met irrelevante zoekwoorden”.

Schrijf blogs of landingspagina’s

SEO teksten dragen bij aan je organische vindbaarheid op bepaalde zoektermen die belangrijk voor je zijn, mits je die op een natuurlijke manier terug laat komen in zoveel mogelijk content. Een homepage of categoriepagina optimaliseren is niet voldoende. Pas wanneer termen veelvuldig op de website terugkomen en op een natuurlijke wijze zijn geïntegreerd zal Google je accepteren als specialist op dat gebied en je waarderen met een goede positie binnen de zoekresultaten.

Om meer content toe te voegen kun je gebruik maken van landingspagina’s of blogs. Je zorgt er daarmee voor dat je waardevolle content voor je bezoekers kunt toevoegen, bijvoorbeeld aan de hand van een kenniscentrum. Tegelijkertijd heb je voldoende ruimte om de belangrijke zoektermen te integreren in de content en daar geslaagde SEO teksten van te maken.