Webteksten en zoekmachine marketing


Webteksten en zoekmachine marketing houden nauw verband met elkaar, maar vormen daarnaast ook twee totaal verschillende aspecten binnen de Search Engine Marketing (SEM). Webteksten hebben betrekking op SEO, terwijl zoekmachine marketing gaat over SEA. Dat scheelt op zich maar een letter, maar uitgeschreven gaat het om Search Engine Optimization en Search Engine Advertising, waarmee er toch sprake is van een duidelijk verschil. Om succesvol te zijn op het internet is het van belang de webteksten en zoekmachine marketing met elkaar in lijn te brengen en deze elkaar bovendien aan te laten vullen.

Webteksten

Webteksten en zoekmachine marketing vormen een goede combinatie, maar vragen om twee verschillende specialisten. De webteksten komen voor rekening van de SEO tekstschrijver, terwijl de zoekmachine marketing mee het onderdeel is voor een zoekmachine specialist of marketeer. SEO webteksten vallen zelfs zelf te schrijven, mits de juiste richtlijnen gevolgd worden. Verder is het van belang om te beseffen dat de webteksten vooral voor de vindbaarheid op de lange termijn zullen zorgen, terwijl SEA er meer voor op de korte termijn is. Dit komt door het feit dat webteksten en zoekmachine marketing samen zowel de organische als de gesponsorde posities binnen de zoekresultaten beïnvloeden.

SEA zoekmachine marketing

Aangezien webteksten en zoekmachine marketing samen voor het geheel aan SEM zorgen is het van belang ook de Search Engine Advertising mogelijkheden optimaal te benutten. Over het algemeen zal er gebruik gemaakt worden van Google Adwords om doelen als zoveel mogelijk vertoningen (bereik), zoveel mogelijk kliks of zoveel mogelijk conversies te bereiken. Door in te zien dat webteksten en zoekmachine marketing elkaar kunnen versterken is het mogelijk om een zo hoog mogelijke positie binnen de zoekresultaten te bereiken, om uiteindelijk zo optimaal vindbaar te zijn voor de specifieke doelgroep.