Patrick Wessels 12 april 2014

Leer goede meta-descriptions schrijven als een SEO tekstschrijver

Schrijf je artikelen met het oog op je vindbaarheid, of wil je er in ieder geval alles aan doen om zo hoog mogelijk binnen de zoekresultaten van Google naar voren te komen? Dan ontkom je niet aan het schrijven en optimaliseren van meta descriptions. Meta descriptions zijn de paar regels waarmee je internetgebruikers kunt overtuigen, op het moment dat je website naar voren komt in de zoekresultaten. Het is immers mooi om er als SEO tekstschrijver voor te zorgen dat je een goede positie binnen de resultaten bekleedt, maar het is minstens zo belangrijk dat je juist daar opvalt tussen de rest van het aanbod.

Onderdelen van de meta-description

We spreken over het algemeen van een meta-description, terwijl het eigenlijk gaat om een combinatie van de meta-title en de meta-description. De meta-title is de titel (in het blauw), de meta-description heeft betrekking op de daadwerkelijke beschrijving. De meta-keywords kun je vergeten, deze dragen op geen enkele manier bij aan je vindbaarheid. In de onderstaande video op YouTube legt Matt Cutts je uit dat dit een deel van de website is dat gebruikers niet te zien krijgen. Als het gevolg hiervan is het een fijne plaats om keywords te spammen, iets waar Google niet op zit te wachten. Richt je wat dat betreft alleen op de meta-title en meta-description, zowel als SEO tekstschrijver, maar ook vooral als optimalisatie-expert.
In deze video legt Matt Cutts van Google het je helder uit.

Optimalisatie en indeling

Wanneer je meta-descriptions gaat schrijven is het van belang om rekening te houden met een aantal verschillende factoren. Zorg er allereerst voor dat je aan de technische specificaties voldoet. Maak de meta-title niet langer dan 70 karakters, maar houd zo min mogelijk ruimte over om te voorkomen dat Google deze zelf op zal vullen met tekst zoals die op je website staat. Schrijf een meta-description van maximaal 156 karakters en ga ook hier weer zo dicht mogelijk onder het maximum zitten.
NB: Google lijkt een tijdje te hebben geëxperimenteerd met variabele lengten van meta-descriptions, maar lijkt nu toch weer terug te hebben gegrepen naar de standaard lengte. Het is wat dat betreft verstandig om deze voorlopig aan te houden, wanneer je als SEO tekstschrijver voor een goede optimalisatie wilt zorgen.
Uiteraard maag je in zowel de meta-title als de meta-description gebruik van keywords. Plaats het main keyword van een pagina zowel in de titel als de beschrijving, het liefst zo ver mogelijk naar voren. In veel gevallen is het main keyword ook het onderwerp van je webpagina, waardoor je ook taaltechnisch voor een uitstekende constructie zorgt.
Denk voor de rest van de informatie in je meta-description goed na over waar je doelgroep naar op zoek is. Zoeken zij een scherpe prijs voor het product, zijn ze benieuwd naar de service of garantie die je kunt bieden, willen ze weten hoe groot je assortiment is of wat het kost om producten te laten verzenden? Ga uit van de meest essentiële informatie die je doelgroep zoekt, om je daarmee te onderscheiden in de meta-descriptions. Op die manier zorg je niet alleen als SEO tekstschrijver voor goede meta-informatie, je zorgt er daarnaast voor dat deze bijdragen aan een optimale conversie.

Maak de afweging als een SEO tekstschrijver

Als SEO tekstschrijver maak je uiteraard gebruik van het main keyword voor de pagina. Doe dit zowel in de titel als de beschrijving 1x, niet vaker. Je kunt, indien taaltechnisch goed mogelijk, enkele aanverwante keywords toevoegen, maar alleen wanneer je nog altijd goed lopende zinnen kunt blijven formuleren. Zie de meta-description als een soort mini-elevator pitch. Je zal je keyword(s) moeten plaatsen om goed vindbaar te zijn, maar zonder overtuigingskracht zullen potentiële bezoekers je alsnog links laten liggen.