Blog


Afbeeldingen in SEO teksten optimaliseren in WordPress

Afbeeldingen gebruiken in je SEO teksten en benieuwd hoe je die het best kunt optimaliseren? Wellicht heb je al eens gehoord van de Alt Text en ken je de mogelijkheden om de titel, beschrijving en het onderschrift aan te passen. Welke velden hebben invloed op je vindbaarheid en hoe kun je de andere velden handig gebruiken?

Ik zet het voor je op een rij:

  • De titel van je afbeeldingen: handig voor eigen gebruik
  • De Alt Text voor afbeeldingen: van waarde voor de vindbaarheid
  • De beschrijving en het onderschrift: handig om meer detail toe te voegen

De titel van je afbeeldingen

Iedere afbeelding heeft een titel, het gaat om de bestandsnaam zoals je die op je computer of een ander apparaat gebruikt. Heb je een iPhone? Dan heet een afbeelding standaard iets als IMG_8062. Dat werkt handig als je ze op chronologische volgorde wilt zetten, maar maakt het lastiger om uit je hoofd die ene foto van die mooie kerk terug te vinden die je bij de SEO teksten wilt plaatsen.

Het is daarom verstandig om de titels van je foto’s al meteen te gebruiken als bestandsnaam. Zodra je de foto vervolgens gebruikt in WordPress krijgt deze automatisch een titel op basis van de bestandsnaam die je koos. Zoek je de foto’s uit zodra je de teksten wilt gaan maken en hebben ze dus nog een generieke bestandsnaam? Je kunt de titel wijzigen in WordPress. Dit heeft geen toegevoegde waarde voor je vindbaarheid, qua SEO verandert er niets. Het is vooral handig voor eigen gebruik.

De Alt Text voor afbeeldingen

In WordPress (of een ander CMS) heb je daarnaast de mogelijkheid om de Alt Text van afbeeldingen aan te passen. Zodra je afbeeldingen gebruikt in SEO teksten is dit een belangrijk onderdeel. Google kan de afbeeldingen die je gebruikt namelijk (nog) niet ‘zien’. In plaats daarvan is de zoekmachine afhankelijk van de omschrijving die je geeft. Op basis daarvan is het voor de zoekmachine mogelijk om na te gaan wat de afbeelding laat zien en waar de tekst als geheel over gaat.

Een Alt Text-beschrijving van afbeeldingen in SEO teksten dient aan een aantal voorwaarden te voldoen. Het is van belang om helder, beschrijving en precies aan te geven waar de afbeelding over gaat. Het is aan de andere kant niet toegestaan om hier simpelweg alle belangrijke zoekwoorden in te verwerken (keyword spamming). De Alt Text wordt door software gebruikt die slechtzienden helpt over het internet te kunnen surfen, dus zorg voor een duidelijke beschrijving waar zij iets aan hebben.

Google werkt er bovendien hard aan op basis van software te ‘herkennen’ wat er op afbeeldingen te zien is. Wat dat betreft valt de Alt Text van vandaag de dag te vergelijken met de meta keywords zoals we die een aantal jaren geleden zagen. Die beschreven waar een webpagina over ging. Inmiddels kan Google de semantiek van websites steeds beter doorgronden, waardoor de meta keywords al een aantal jaren geen enkele toegevoegde SEO-waarde meer hebben.

De beschrijving en het onderschrift

Naast de titel en de Alt Text kom je in WordPress nog twee andere velden tegen wanneer je een afbeelding plaatst. Het gaat om de beschrijving en het onderschrift. De beschrijving kun je gebruiken om wat meer informatie aan de foto toe te voegen. Je kunt dan denken aan informatie over de manier waarop de foto is genomen, wanneer je de foto nam en bijvoorbeeld waar je dat deed. Het is vooral informatie die je zelf kunt gebruiken, dit neemt Google niet mee voor de zoekmachine optimalisatie.

Ook het onderschrift heeft SEO-technisch geen toegevoegde waarde. Het is de informatie die je te zien krijgt wanneer je met de muis op de foto blijft staan. Je kunt commentaar geven op de foto of in woorden duidelijk maken wat er te zien is.

Samengevat is dus alleen de Alt Text qua SEO van belang in je teksten. De titel, beschrijving en het onderschrift zijn er vooral om het je zelf gemakkelijker te maken. Meer weten over het gebruik van afbeeldingen, bijvoorbeeld in blogs? Neem contact op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.