Blog


Welke technische factoren beïnvloeden de zoekmachine optimalisatie?

Google hanteert een complex algoritme om de ranking van websites en specifieke pagina’s te bepalen. Content, het linkprofiel en de techniek van een website spelen belangrijke rollen, op basis van tal van belangrijke factoren. Welke technische factoren zijn van invloed op de zoekmachine optimalisatie? Deze factoren zul je moeten optimaliseren om SEO teksten maximaal effectief in te kunnen zetten:

  • Gebruik van HTTPS
  • Snelheid van de website
  • Mobielvriendelijke website
  • Sitemap voor SEO teksten

Gebruik van HTTPS

Google wil gebruikers een zo prettig mogelijke online ervaring bieden, ook op de websites die het rangschikt in de zoekresultaten. Veiligheid op de website speelt daarbinnen een grote rol. Google koos er al in 2014 voor om het gebruik van HTTPS mee te gaan nemen als ‘ranking signal’, zo vertelt de onderstaande quote van destijds:

“We’re starting to use HTTPS as a ranking signal. For now, it’s only a very lightweight signal, affecting fewer than 1% of global queries, and carrying less weight than other signals, such as high-quality content.”

Het gaat om een signaal met beperkte waarde, die desalniettemin wel kan bijdragen aan een betere vindbaarheid. HTTPS combineert het standaard HTTP-protocol met SSL-beveiliging, wat het lastiger maakt om websites te hacken. Als het gevolg daarvan kunnen bezoekers veiliger over de website surfen.

Snelheid van de website

Een goede website dient snel te laden. Uit onderzoeken blijkt dat we sneller geneigd zijn weg te klikken wanneer een website niet snel genoeg laadt. Google weet dat als geen ander en rankt websites met een korte laadtijd daarom hoger dan websites die er langer over doen om te laden.

Benieuwd of je eigen website snel laadt? Daarvoor kun je een handige online tool van Google gebruiken: https://testmysite.thinkwithgoogle.com.

De tool geeft aan in hoeverre je website voldoende mobielvriendelijk is, snel laadt op mobiele apparaten en snel laadt op niet-mobiele apparaten.

Mobielvriendelijke website

Het woord viel net al even, een website dient anno 2016 ‘mobielvriendelijk’ te zijn. Het betekent dat websites sinds 21 april 2015 kunnen rekenen op een betere positie in de zoekresultaten, als er een mobiele versie of variant beschikbaar is (responsive websites vormen veelal de beste keuze). Google implementeerde een nieuwe versie van het algoritme, die onder andere nagaat in hoeverre websites voldoen aan de wensen van mobiele gebruikers.

Google doet zelf een aantal aanbevelingen aan webmasters, om websites meer mobielvriendelijk te maken. Hoe je dat aanpakt? De 4 belangrijkste tips:

  • Voorkom het gebruik van Flash
  • Gebruik een groot lettertype
  • Maak links en knoppen goed duidelijk
  • Voorkom het gebruik van (fullscreen) pop-ups

Sitemap voor SEO teksten

Tenslotte is het in technische zin van belang om een sitemap te gebruiken, bij voorkeur zowel in XML als HTML. Het maakt het voor Google gemakkelijker om door de webpagina’s te bladeren en na te gaan hoe de structuur van de website in elkaar zit.

De sitemap kun je uploaden via de Google Search Console, al zullen de meeste CMS-systemen zoals WordPress die automatisch voor je genereren. Gebruik je WordPress, Joomla of bijvoorbeeld Drupal? Dan is het dus niet nodig om afzonderlijk een sitemap te uploaden.

De technische factoren zorgen voor een goede basis voor zoekmachine optimalisatie, zodat de SEO teksten die je vervolgens schrijft of laat schrijven maximaal effectief zijn. Meer weten over de technische onderdelen of teksten laten schrijven? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.