Patrick Wessels 26 juni 2017

Wat betekent LSI voor je SEO blogstrategie? [+ 2 tools]

Google zorgt er met de beste zoekresultaten voor dat je direct vindt wat je zoekt. Tenminste, dat is de missie van de zoekmachine. Om dat mogelijk te maken dient Google alle zoekresultaten op een rij te zetten, de juiste (inhoudelijke) prioriteiten toe te passen en bovendien te begrijpen waar je naar op zoek bent.
Met name dat laatste is interessant. Google probeert de intentie van je zoekopdracht te achterhalen en daar vervolgens de beste content bij aan te bieden. Het is prettig dat je leest over de Rabobank en ING als je een [bank] zoekt om je spaargeld weg te zetten, terwijl je de dichtstbijzijnde meubelboulevard krijgt voorgesteld als je iets zoekt om op te zitten.

De context van content

Google werkt doorlopend aan het algoritme, om zoekresultaten op basis van de juiste prioriteiten te rangschikken. Een belangrijke uitdaging daarbij is het begrijpen van de context op een pagina. Google leert als het ware te ‘lezen’ wat er staat. De combinatie [SEO teksten] was in deze tekst nog niet gevallen, maar door de rest van de content door te nemen zal Google er al een idee van hebben dat dit stuk tekst daar wel degelijk mee te maken heeft.
Dat lukt door het hierboven over ‘zoekresultaten’, ‘content’ en bijvoorbeeld ‘zoekmachine’ te gebruiken. Die woorden passen binnen de context van het thema, waardoor er een semantisch samenhangend geheel ontstaat.

Wat is Latent Semantic Indexing (LSI)?

Google spreekt van ‘Latent Semantic Indexing’, af te korten tot LSI. De zoekmachine herkent die context sinds de inzet van het RankBrain-algoritme (let op: het was meer dan zomaar een update).

SEO teksten met samenhang

Het is in de SEO teksten voor zowel je blog als voor landingspagina’s en andere artikelen van belang om je niet zomaar meer te richten op een enkele zoekterm, maar op een compleet thema. Ik behandel hier bijvoorbeeld wat LSI is en hoe Google er met RankBrain voor zorgt dat het beter begrijpt wat de context van bepaalde stukken content op de website is.
Dat betekent aan de andere kant niet dat ik te pas en te onpas gebruik maak van de zoektermen [LSI] en [RankBrain]. Ik plaats daarvan zorg ik ervoor dat er ook een aantal aanverwante termen aan bod komen. Het grote voordeel daarvan is dat het een inhoudelijk beter stuk tekst wordt, dat ook Google bovendien beter waardeert. Win-win, op basis van zoekmachine optimalisatie die anno 2017 uitstekend scoort.

Handige tools voor LSI in SEO teksten

Hoe zorg je er dan voor dat je weet welke termen je rondom het hoofdzoekwoord zou moeten gebruiken? Daar zijn een paar handige tools voor:

  • Google Suggesties
  • LSI Graph

De Google Suggesties kun je eenvoudig oproepen door simpelweg ergens naar te zoeken in de zoekmachine. Google bijvoorbeeld maar eens naar [SEO tekstschrijver]. Je ontdekt dan eenvoudig dat termen zoals [wat is een SEO tekstschrijver] en [SEO tekstschrijver worden] aanverwant zijn. Probeer daar in de content rekening mee te houden, bijvoorbeeld door een onderwerp vanuit meerdere perspectieven te benaderen.
LSI Graph is een LSI Keyword Generator, die je kunt gebruiken om inspiratie op te doen voor aanverwante zoektermen. Dit werkt in het Engels iets beter dan in het Nederlands, maar kan je wel degelijk op weg helpen. Gebruik de beide tools om je tekst vooraf zowel inhoudelijk als qua semantisch samenhangende zoektermen te plannen. Op die manier voldoe je aan de meest recente Google-richtlijnen voor content. Die voegt waarde toe voor je bezoekers en draagt ondertussen krachtig bij aan je online vindbaarheid.
Samen aan de slag met zakelijk bloggen of vragen over SEO en content? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.