Blog


Psychologisch effectieve content: 3 geheimen van verleiding

Goede SEO teksten zijn natuurlijk geoptimaliseerd volgens de meest actuele Google-richtlijnen. Voor teksten met een goed verhaal en bij voorkeur zonder ego-zoektermen.

Maar, er is meer dan dat. Een technisch goede tekst alleen is niet voldoende. De tekst moet ook overtuigen, waardoor je uitkomt bij een stukje psychologie. Goede kennis van de werking van het brein helpt een tekst slimmer op te stellen. Om te verleiden, met autoriteit en een ervaring. En om het waardevol te maken om te delen. Zodat content converteert, en zowel dankzij de zoekmachine optimalisatie als inhoud waardevol is voor de website of organisatie.

Gebruik 3 belangrijke geheimen van verleiding, om psychologisch effectieve content te schrijven. Op basis van:

  • Autoriteit
  • Ervaringen
  • Delen

Autoriteit: laat zien wat je in huis hebt

Het brein is dol op dokters in witte jassen en specialisten die weten waar ze het over hebben. Communiceer die autoriteit naar de doelgroep. En gebruik autoriteit om anderen in beweging te brengen, zoals Milgram dat ooit al deed in zijn bekende psychologische experiment.

Vraag een interview aan met iemand met veel autoriteit, zorg ervoor dat je zelf zoveel mogelijk kennis deelt en toon belangrijke prijzen, awards en behaalde mijlpalen. Om te laten zien wat jij in huis hebt. Zodat de lezer of bezoeker bij jou aan het juiste adres is voor niets minder dan het beste. Het beste product of de beste service. Of de beste informatie over hoe je als succesvolle SEO tekstschrijver aan het werk gaat natuurlijk.

Bied de lezer een ervaring

Zorg in SEO teksten voor een ervaring, zoals je dat ook kunt doen als je iemand ergens mee wilt verrassen. We leren steeds beter dat ervaringen beter geschikt zijn als cadeau dan spullen. En dat blijkt een interessante kans voor ondernemers die iets weg willen geven. De traditionele giveaways en promotieartikelen worden minder effectief, terwijl een goede ervaring met de klantenservice of online chat van grote waarde kan zijn.

Onderzoek aan de Universiteit van Toronto wijst uit dat geboden ervaringen leiden tot een sterkere onderlinge verbondenheid. Zoals ik je hier de ervaring bied om te ontdekken hoe je psychologische effectieve teksten kunt schrijven. Door waardevolle informatie te delen, op basis waarvan de bezoeker of lezer een ervaring op kan doen die hem of haar langere tijd bij zal blijven.

Maak het waardevol om te delen

En tenslotte, maak SEO teksten waardevol (en gemakkelijk) om de ervaring te delen. Dropbox is een uitstekend voorbeeld van hoe verwijzingen door anderen hebben bijgedragen aan een enorm succes. Het brein vertrouwt die verwijzingen van bekenden beter dan van willekeurige anderen. Waardoor ik wel kan zeggen dat dit een interessant artikel is met een paar handige tips, maar dat pas echt waarde krijgt als iemand anders je dit aanreikt.

En waardoor je zelf van waarde kunt zijn door dit artikel aan iemand anders door te spelen, als interessant aan te merken op LinkedIn of het zelfs te delen. Op die manier krijgt het artikel extra waarde voor de volgende lezer of bezoeker. Probeer het daarom zo gemakkelijk en leuk mogelijk te maken om de content te delen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de lezer daarmee een handige tip kan geven voor een praktisch artikel, waar relaties meteen weer wat aan hebben.

Meer weten over hoe ik werk aan psychologisch effectieve teksten of daar meteen samen mee aan de slag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.