Blog


Lokaal hoger in Google: 3 stappen om jouw bedrijf beter vindbaar te maken

Wat doen bedrijven goed die lokaal hoog scoren in Google? Er is een palet aan tips beschikbaar, om hoger te ranken op de voor jou lokaal belangrijke zoektermen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de website eenvoudig te houden, zodat zowel bezoekers als Google die goed begrijpen. En zorg voor een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf-profiel, waarbij je bij voorkeur gebruik maakt van posts en de Q&A.

Zorg er daarnaast voor dat je goed op de hoogte bent van welke zoektermen er interessant zijn en stem daar de strategie op af. Ga daarbij niet alleen uit van een hoog zoekvolume, maar vooral van de intentie van een zoekopdracht. Handige tips, maar wellicht nog niet concreet genoeg om er direct mee aan de slag te gaan. Wel concreet wordt het met de volgende 3 stappen, waarmee je vandaag nog aan de slag kunt:

  • Benut de (SEO-)kracht van reviews door klanten
  • Verzamel links met offline activiteiten
  • Gebruik een SEO-strategie: zoekwoordenonderzoek en contentplan

Maak reviews door klanten een vast onderdeel van je verkoopproces. Stuur je vooraf iedere klant een offerte? Zorg ervoor dat je na afronding van de werkzaamheden of na de levering een mailtje stuurt waarin je vraagt om feedback door de klant.

Benut de (SEO-)kracht van reviews door klanten

Jouw klanten kunnen enorm bijdragen aan de vindbaarheid, waarmee je lokaal hoger in Google komt. De zoekmachine wil online van je zien dat jij dé partij bent waar lokale geïnteresseerden naar op zoek zijn. En wat is daarvoor beter geschikt dan een review van een klant uit diezelfde lokale omgeving? Klanten die vertellen over de service die ze hebben ervaren of de aankoop die ze hebben gedaan zijn zo van grote toegevoegde waarde.

Maak reviews door klanten een vast onderdeel van je verkoopproces. Stuur je vooraf iedere klant een offerte? Zorg ervoor dat je na afronding van de werkzaamheden of na de levering een mailtje stuurt waarin je vraagt om feedback door de klant. Gebruik reviews op je eigen website of bij een van de online aanbieders. En verwijs regelmatig naar de Google-reviews die klanten kunnen plaatsen, zodat je daar op een heel directe manier waarde kunt toevoegen.

Je kunt evenementen in de regio sponsoren of ervoor zorgen dat je de contacten aanhaalt met andere bedrijven uit de buurt.

Tip: vraag klanten in het mailtje om een review, en gebruik daarin zelf de zoektermen die je belangrijk vindt. Klanten zijn dan automatisch geneigd om daar over na te denken, waardoor je de kans vergroot dat de lokaal belangrijke zoektermen in de review staan. Handig, om lokaal hoger in Google te komen.

Verzamel links met offline activiteiten

Naast reviews is het belangrijk om zoveel mogelijk links te verzamelen. Links vanaf andere website, die verwijzen naar jouw pagina’s. Links van bijvoorbeeld lokale sportverenigingen of ondernemersverenigingen, die je relatief makkelijk kunt verzamelen. Sponsor je bijvoorbeeld al een sportteam van de lokale vereniging? Vraag de webmaster of je een link kunt krijgen naar je eigen website. En probeer op die manier ook lokale ondernemersverenigingen te verleiden om een link te plaatsen.

Je kunt evenementen in de regio sponsoren of ervoor zorgen dat je de contacten aanhaalt met andere bedrijven uit de buurt. Op die manier kun je als een handige lobbyist eenvoudig enkele tientallen links verzamelen. Dat is op lokaal niveau ruim voldoende om goed te ranken, vooral als de zoektermen niet te veel concurrentie kennen. In combinatie met goede content door een SEO tekstschrijver is dat een uitstekende stap om lokaal hoger in Google te komen.

Uiteraard kan ik je helpen inspiratie op te doen met waardevolle input voor de teksten en onderwerpen of kun je gebruik maken van een handige SEO template voor lokale vindbaarheid.

Gebruik een SEO-strategie: zoekwoordenonderzoek en contentplan

Die goede content vraagt om een duidelijke SEO-strategie. Iets waar je zelf mee aan de slag kunt, maar waarvoor je waarschijnlijk beter een SEO tekstschrijver kunt inschakelen. Ik kan je helpen met een zoekwoordenonderzoek, op basis waarvan ik een contentplan maak. Voor de hele website of voor een deel daarvan, om op lokaal niveau hoger in Google te komen.

Uiteraard kan ik je helpen inspiratie op te doen met waardevolle input voor de teksten en onderwerpen of kun je gebruik maken van een handige SEO template voor lokale vindbaarheid. Daarmee kun je makkelijk op weg en krijg je direct een beeld van wat er zal moeten gebeuren.

Wil je lokaal hoger in Google en ben je benieuwd hoe je dat aan kunt pakken? Ik vertel je graag meer over de kracht van reviews, belangrijke externe links die naar jouw website wijzen en de kracht van goede teksten door een SEO tekstschrijver. Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.