Blog


Tussenkoppen als een SEO tekstschrijver: 3 elementen om rekening mee te houden

‘Hoeveel tussenkoppen heeft een tekst nodig?’ ‘En is het dan beter om gebruik te maken van een H2, H3 of een H4?’ Vragen die klanten me regelmatig stellen. En als SEO tekstschrijver heb ik daar natuurlijk wel een antwoord op. Tussenkoppen zijn heel belangrijk voor de leesbaarheid en dragen bovendien bij aan de zoekmachine optimalisatie van teksten. Twee redenen om er op de juiste manier gebruik van te maken.

Goede tussenkoppen maken de tekst voor de lezer aantrekkelijker en helpen het artikel hoger in Google te krijgen. De twee redenen om er tijd en aandacht aan te besteden (en in die volgorde). Ik zet een paar handige tips op een rij, waarmee je iedere tekst voorziet van de juiste subheadings.

Tips voor tussenkoppen

Subkoppen gebruik je om een tekst op te breken in hapklare brokken. Handig, vooral omdat langere artikelen het momenteel zeer goed doen in de zoekresultaten. Houd voor de koppen in ieder geval rekening met de volgende onderdelen:

  • Zoekterm in een van de tussenkoppen
  • H2, H3 of H4?
  • Het juiste aantal subkoppen

Tip: neem de tussenkoppen op in de contentbriefing. Op die manier wordt het ‘geraamte’ van de tekst duidelijk, waardoor het schrijven daarvan een stuk eenvoudiger is.

Zoekterm in een van de tussenkoppen

De hoofdzoekterm voor een pagina mag niet ontbreken in de tussenkoppen. Dat wil zeggen, zorg ervoor dat je die term minimaal 1x in een tussenkop gebruikt. Heeft jouw tekst meerdere tussenkoppen? Het is voldoende om er één keer gebruik van te maken. Meer mag, zolang het niet onnatuurlijk wordt.

Zoals je in dit artikel kunt zien verwerk ik [seo tekstschrijver] netjes in de laatste subkop. Uiteraard niet toevallig, maar erop gericht om jou als lezer duidelijk te maken dat je met mij een SEO tekstschrijver inhuurt. En tegelijkertijd om ervoor te zorgen dat de zoekmachine goed weet dat ik die specialist ben die teksten schrijft om jouw website hoger in Google te krijgen.

Zelf gebruik ik altijd dezelfde hiërarchie. Een tussenkop is standaard H2. Een tussenkop binnen zo’n tussenkop maak ik een H3, om het volgende niveau aan te geven.

H2, H3 of H4?

Je kunt in jouw tekst gebruik maken van H2-, H3- en H4-tussenkoppen. En zelfs van H5 of H6, et cetera. Welke je kiest maakt in principe niet uit, omdat Google ze allemaal op dezelfde manier behandelt. De zoekterm mag voorkomen in een H2 of een H3, net als in een van de andere varianten.

Zelf gebruik ik altijd dezelfde hiërarchie. Een tussenkop is standaard H2. Een tussenkop binnen zo’n tussenkop maak ik een H3, om het volgende niveau aan te geven. De tips in dit artikel zijn opgemaakt met H3, terwijl de aankondiging van die tips een H2 heeft. Op die manier is voor de lezer duidelijk welke onderverdeling je maakt.

Gebruik 1 tot 3 alinea’s binnen een subheading. Op die manier schrijf je overzichtelijk en blijft het makkelijk te lezen.

Het juiste aantal subkoppen

Hoeveel tussenkoppen je gebruikt is grotendeels aan jou. Houd er vooral rekening mee dat een stuk tekst er niet te weinig krijgt. De Yoast SEO Plugin adviseert je om maximaal 300 woorden te schrijven zonder een subheading. Op die manier blijft het overzichtelijk.

Tip: gebruik je een lange opsomming? Maak een korte opsomming zoals aan het begin van dit artikel, zonder de uitleg. Geef de onderdelen van de opsomming een eigen H3, zodat je niet meer dan 300 woorden zonder subheading zal schrijven.

Gebruik 1 tot 3 alinea’s binnen een subheading. Op die manier schrijf je overzichtelijk en blijft het makkelijk te lezen. Bovendien voldoe je op die manier netjes aan de richtlijnen voor zoekmachine optimalisatie, zodat je daarmee goede resultaten kunt bereiken.

Aan de slag met een SEO tekstschrijver

Samen aan de slag met teksten om jouw website hoger in Google te krijgen? Neem contact met me op, dan leg ik je uit hoe ik als SEO tekstschrijver voor je aan de slag kan.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.