Blog


SEO teksten voor de website: gebruik een strategisch stappenplan

SEO teksten voor de website nodig, maar weet je niet goed waar te beginnen? Klanten vragen me regelmatig hun ‘huidige teksten te optimaliseren’, ‘een paar goede landingspagina’s’ te schrijven en ‘SEO blogs’ aan te leveren. Allemaal dingen die ik als SEO tekstschrijver doe, maar zo uit de losse pols valt dat niet mee.

Goede vindbaarheid vraagt om een strategische aanpak. Zonder de basis op orde te hebben valt het niet mee om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Zonder goede fundering bouwt ook niemand een stevig huis.

Wil je het graag goed aanpakken, maar heb je niet het overzicht over de te nemen stappen? Of ben je benieuwd wat de eerste stap zou moeten zijn? Een SEO stappenplan is dan ontzettend waardevol.

SEO teksten laten schrijven: gebruik een stappenplan

Zo’n SEO stappenplan zou in ieder geval de volgende onderdelen moeten bevatten:

  1. Zoekwoordenonderzoek
  2. Contentplan
  3. Teksten voor menu-pagina’s
  4. SEO landingspagina’s
  5. Blogartikelen

Tip: de stappen graag uitgebreid uitgewerkt doornemen, inclusief voorbeelden uit de praktijk? Download dan mijn gratis e-book Stappenplan voor SEO teksten.

Zoekwoordenonderzoek

Het begint met een goed zoekwoordenonderzoek, waarmee je kunt uitzoeken waar jouw (potentiële) klanten daadwerkelijk naar zoeken. Als verkoper van occasions kunnen jouw klanten zomaar zoeken naar [tweedehands auto]. En wordt er meer gezocht naar [merkkleding mannen] of [mannen merkkleding]? Het zijn vragen waar het zoekwoordenonderzoek antwoord op geeft.

Een goed onderzoek rapporteert drie belangrijke eigenschappen van relevante zoektermen:

  • Zoekvolume per maand in Nederland
  • Moeilijkheidsscore voor SEO
  • Klikpotentieel van de zoekterm

Let op: een zoekwoordenonderzoek met meer termen is niet per sé beter dan een onderzoek met minder termen. Ga uit van zoveel mogelijk relevante termen, dus die een plaats verdienen in de te schrijven teksten.

Tip: gaat het om een nieuwe website of webshop, waarvoor nog geen sitemap of voorbeeld beschikbaar is? Een brainstorm kan helpen om duidelijk te maken welke thema’s en onderwerpen relevant zijn. Het zoekwoordenonderzoek vindt daar de meest interessante zoektermen bij.

Contentplan

Het zoekwoordenonderzoek toont de potentie van de gevonden zoektermen. Om die potentie te realiseren kun je SEO teksten laten schrijven. Het is belangrijk om hier opnieuw strategisch over na te denken. Een goed contentplan beschrijft de volgende elementen:

  • Aantal woorden per tekst
  • Ideale URL voor de pagina
  • Hoofdzoekterm voor de tekst
  • Aanvullende zoektermen bij de hoofdzoekterm
  • Uitgaande interne links voor SEO

In het plan hebben álle relevante zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek een plek, zodat ze allemaal voldoende aandacht krijgen. De belangrijkste termen worden hoofdzoektermen, met hun eigen pagina. Afhankelijk van het zoekvolume, de moeilijkheidsscore, het klikpotentieel en het aantal aanvullende zoektermen gebruik je per tekst zo’n 300, 500 of 1.000 woorden.

In het contentplan wordt duidelijk welke menu-pagina’s er geoptimaliseerd kunnen worden, en voor welke zoektermen. Daarnaast biedt het een overzicht van de aan te maken SEO landingspagina’s. De aanvullende zoektermen zijn per stuk uitstekende inspiratie voor blogartikelen.

Tip: een goed contentplan is geschikt voor minimaal 6 tot 12 maanden bloggen, bovenop de eenmalige optimalisatie met menu-pagina’s en SEO landingspagina’s. Het is op die manier de basis voor de structurele verbetering van de vindbaarheid van de website.

Teksten voor menu-pagina’s

Pas in deze derde stap worden de SEO teksten voor de website geschreven. Het zoekwoordenonderzoek en contentplan gaan hieraan vooraf, omdat daarna de te volgen strategie pas duidelijk is. Het voorkomt bijvoorbeeld dat twee pagina’s worden geoptimaliseerd voor dezelfde zoekterm of dat een bepaalde zoekterm te weinig aandacht krijgt op belangrijke pagina’s.

Menu-pagina’s zijn vooral bij webshops interessant voor optimalisatie. Dienstenpagina’s van websites zijn daarvoor vaak minder goed geschikt. In dat geval is het vaak beter om de SEO-nadruk te verplaatsen naar landingspagina’s en blogartikelen. De hoofd- en subcategorieën van een webshop zijn daarvoor wel goed geschikt.

SEO landingspagina’s

Blijkt uit het contentplan dat er belangrijke zoektermen zijn die geen of te weinig aandacht krijgen op de menu-pagina’s. Dat ondervang je met landingspagina’s. Het zijn pagina’s specifiek gericht op SEO, ook al schrijf je de content natuurlijk voor jouw bezoekers.

Deze SEO teksten voor de website gelden als extra ‘ingangen’ naar de website. Ze verleiden bezoekers vanuit de zoekresultaten van Google door te klikken naar de website. Eenmaal daar probeer je ze te verleiden een menu-pagina aan te klikken of meteen contact op te laten nemen.

Tip: SEO landingspagina’s staan gewoon binnen het eigen domein. Dat kan (bij een klein aantal) in de footer zijn, of gelinkt vanaf een overzichtspagina of kennisbank.

De landingspagina’s zullen in het begin een generiek karakter hebben. Naarmate je de meer specifieke zoektermen aandacht wilt geven kun je dat verder uitwerken. Er kunnen sub-landingspagina’s bijkomen, waardoor er een bredere kennisbank ontstaat.

Blogartikelen

De laatste stap uit het SEO stappenplan bestaat uit het schrijven van blogartikelen. Zoals aangegeven vormen de aanvullende zoektermen uit het contentplan daarvan vaak de beste ideeën. Probeer rondom die termen interessante onderwerpen voor bezoekers te beschrijven.

Door de blogs intern te linken naar de landingspagina’s krijgen die meer SEO-waarde. Het draagt bij aan de vindbaarheid voor de generieke termen van de landingspagina’s. Tegelijkertijd verbeter je de vindbaarheid voor de specifieke onderwerpen uit de blogs. Twee vliegen in één klap, nog steeds op basis van hetzelfde zoekwoordenonderzoek en contentplan dat je eenmalig hebt laten maken.

Tip: start je met bloggen? Kies een frequentie die je kunt volhouden. Denk vooraf na over de onderwerpen voor 6 tot 12 maanden. Het is mogelijk om tussendoor wat actualiteit te behandelen, maar voorkom dat je op het laatste moment steeds onderwerpen moet verzinnen.

SEO teksten voor de website: ervaren SEO tekstschrijver

SEO teksten voor de website laten schrijven en dat het liefst strategisch aanpakken? Ik ben je graag van dienst met goede SEO teksten, maar altijd op basis van een zoekwoordenonderzoek en gedegen contentplan. Het is de enige manier om structureel resultaat te boeken, zodat jouw website hoger in Google komt. Daar samen mee aan de slag? Neem online contact op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.