Blog


Hulp bij het schrijven van webteksten: 5 tips voor sterke productteksten

Goede webteksten schrijven, bijvoorbeeld voor de producten in jouw webshop? Met een paar handige tips maak je de kans op verkoop een stuk groter. Je zorgt voor meer conversie, omdat je krachtiger aanzet tot actie. En omdat je tijdens het schrijven van webteksten gebruik maakt van handige copywriting-technieken.

Iedereen kan opschrijven hoe een product in elkaar zit of wat het kan. Het verkopen, dat is een heel ander verhaal. Daarvoor moet je nadenken over de manier waarop je dat opbouwt. En over wat je wel vertelt. Of juist niet. Het is een vak, dat je met een paar handige tips gelukkig beter onder de knie kunt krijgen.

Webteksten: kort, bondig en eenvoudig

Wat maakt het schrijven van webteksten succesvol? Goede schrijvers weten dat korte en bondige teksten veel overtuigender zijn dan de meeste lange lappen. Als je productteksten gaat schrijven heb je meestal niet de ruimte om in te gaan op alle mogelijke details en eigenschappen. En sterker nog, dat maakt een tekst ook niet bepaald overtuigender.

Anders dan bij veel andere soorten SEO teksten is het de kunst om het kort te houden. Kort, bondig en het liefst in eenvoudige taal. Dat leest het makkelijkst, komt het meest actief over en is psychologisch het meest overtuigend.

Tips voor productteksten

Met deze 5 tips krijg je het schrijven van webteksten voor producten meteen beter onder de knie:

  • Houd het herkenbaar
  • Maak nieuwsgierig
  • Som het op
  • Spreek in voordelen
  • Zet aan tot actie

1. Houd het herkenbaar

Niets zo fijn als een herkenbare situatie. Omdat je inderdaad het liefst een krachtige speaker met je mee zou nemen, waar je ook gaat. En omdat je inderdaad een passie hebt voor koken en bakken.

Speel meteen in op een herkenbare situatie, een herkenbaar probleem of een herkenbare wens. Zodat de bezoeker meteen weet dat dit de juiste keuze is om dat probleem op te lossen. En om de belangrijke stap te zetten met deze aankoop.

2. Maak nieuwsgierig

Zodra je de aandacht hebt probeer je nieuwsgierig te maken. Bijvoorbeeld met sterke claims die je uitlegt in een voetnoot. Of met kenmerken die vertellen over functies die de bezoeker zich nooit voor mogelijk had gehouden.

Tip: het deel waarin je de bezoeker nieuwsgierig maakt kun je het best gebruiken voor SEO. Verwerk bij het schrijven van webteksten in dit gedeelte de zoektermen, zodat ze het minst ‘in de weg’ staan.

3. Som het op

Houd het daarna weer zo kort en bondig mogelijk. Som de specificaties op en zet de belangrijkste informatie onder elkaar.

Het houdt de pagina overzichtelijk en vertelt toch zoveel mogelijk informatie. Fijn bij specificaties of belangrijke eigenschappen, waarvoor de lezer geen (lang) stuk tekst hoeft te lezen. Bovendien houdt ook Google van opsommingen, waardoor het zonder dat je het door hebt bijdraagt aan de vindbaarheid van jouw productteksten.

4. Spreek in voordelen

Probeer zowel de opsomming als de delen om nieuwsgierig te maken en herkenbaarheid te tonen te schrijven in UBR’s. In Unique Buying Reasons, in plaats van in Unique Selling Points. Geweldig natuurlijk dat de speaker zowel Wifi als Bluetooth aan boord heeft. Toch vind ik het pas echt overtuigend als het betekent dat ik de speaker overal mee naartoe kan nemen. En ik thuis Wifi blijk te gebruiken, en onderweg Bluetooth. Niet relevant hóe het werkt, zolang het maar werkt.

En op die manier maakt het me niet uit hoeveel watt de keukenmachine bevat die ik bekijk. Als ik maar zeker weet dat ik de ingrediënten voor een appeltaart kan mixen. Het is de kunst om na te denken over wat de klant daadwerkelijk wil, en verder te denken dan wat het product technisch kan. Uiteindelijk kopen we om redenen om aan te schaffen, niet om unieke eigenschappen van een product.

5. Zet aan tot actie

Tenslotte wil je aanzetten tot actie. Met een knop om het product te kopen of in het winkelmandje te plaatsen. Of om een aanvraag te doen, als je geen webshop hebt.

En het liefst met alleen die knop, zonder afleidende elementen. Houd er bij het schrijven van de productteksten rekening mee dat er één doelactie moet zijn. Door het product aan te kopen, als logisch vervolg op de gelezen informatie. Zonder omwegen en zijwegen, waardoor de conversie alleen maar af zou kunnen nemen.

Tip: intern linken om de zoekmachine optimalisatie te verbeteren? Prima, maar niet op de productpagina. En als je het dan toch wilt, dan in ieder geval niet in de buurt van de Call To Action. Onnodige afleiding, waardoor de link niet opweegt tegen de tegenvallende conversie.

Webteksten laten schrijven

Lijkt het schrijven van webteksten je ondanks de tips toch nog lastig? Je kunt natuurlijk ook webteksten láten schrijven. Zoals de productteksten en andere pagina’s, met uitstekende kansen om jouw website hoger in Google te krijgen.

Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over wat ik voor je kan betekenen.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.