Patrick Wessels 12 september 2016

Wat zijn Featured Snippets? Direct beter vindbaar met SEO teksten

Wat zijn Featured Snippets? Het is korte en bondige informatie die Google helemaal bovenaan de zoekresultaten presenteert. De voordelen op een rij:

  • Positie helemaal bovenaan de pagina (onder eventuele Google AdWords)
  • Korte, bondige en waardevolle informatie voor bezoekers
  • Antwoord op ‘hoe’, ‘wat’ of ‘waarom’ zonder de pagina te openen

Google werkt doorlopend aan de ontwikkeling van de zoekmachine. We hebben de laatste jaren vooral updates en een compleet niet algoritme gezien. Google slaagt er steeds beter in de semantische betekenis van teksten te ontdekken en pagina’s op basis van waardevolle content te ranken. De zoekresultaten van de zoekmachine zijn er uiteindelijk op gericht de gebruiker een zo prettig en waardevol mogelijke ervaring aan te bieden.
Dat betekent dat de eerste zoekresultaten de meest waardevolle informatie dienen te bevatten. Google stopt daar echter niet, de zoekmachine is al enige tijd bezig om zoveel mogelijk informatie buiten de zoekresultaten om te delen. Het is al langere tijd mogelijk om Google door middel van [1 euro to dollar] direct te vragen wat de huidige wisselkoers is of de zoekmachine door middel van [4 x 3] een som uit te laten rekenen.
Met Featured Snippets zet Google opnieuw een stap. De zoekmachine extraheert korte stukjes informatie van waardevolle webpagina’s die hun content op een uiterst bondige wijze presenteren. De Featured Snippets leggen in enkele zinnen een concept of werkwijze uit, of geven de belangrijkste informatie over een onderwerp weer. Opvallend genoeg is het niet automatisch het eerste resultaat uit de zoekresultaten dat de Featured Snippet wordt. Dat betekent dat je hiermee direct beter vindbaar kunt worden, zonder dat je hoeft te wachten tot je investeringen in SEO teksten ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld binnen de top 3 kunt ranken.

Hoe, wat of waarom

De Featured Snippets van Google zorgen ervoor dat je direct beter gevonden kunt worden, omdat je helemaal bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Google toont de enkele regels met uitleg en vervolgens een link naar de rest van de pagina. Er is op die manier eigenlijk een positie 0 bijgekomen, meteen onder eventuele AdWords-advertenties.
De Featured Snippets van Google geven antwoord op vragen die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’ of ‘waarom’. Het is dus van belang om op de pagina korte en bondige informatie te bieden, die antwoord geeft op een vraag die start met een van deze woorden. Je verhoogt op die manier de kans dat Google jouw website uitkiest voor de Featured Snippet.

In 3 stappen meer kans op Featured Snippets

Het is nog niet helemaal duidelijk hoe Google op dit moment bepaalt welke website de Featured Snippet mag leveren. Uiteraard zijn er al wel enkele tips beschikbaar om de kans hierop zo groot mogelijk te maken:

  • Zorg voor een opsomming of numerieke informatie die specifiek antwoord geeft op de vraag
  • Gebruik een video op de pagina (met transcriptie)
  • Voeg onder het korte en bondige antwoord meer relevante en waardevolle informatie toe

De Featured Snippets van Google verschijnen in Nederland nog niet zo vaak, maar de kans is groot dat de zoekmachine er op termijn meer gebruik van gaat maken. Het is daarom de moeite waard om nu alvast voor de geoptimaliseerde pagina’s te zorgen. Daar samen aan werken of meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.