Blog


Wat adviseert een SEO tekstschrijver als ideale lengte voor een tekst?

Wil je goede SEO teksten (laten) schrijven voor je website? Je kunt daarvoor de hulp van een SEO tekstschrijver inroepen, of daar zelf mee aan de slag gaan. In beide gevallen is het van belang om een idee te vormen omtrent de inhoud die je wilt presenteren, de keywords die je wilt gaan gebruiken en de lengte van de teksten. Voorheen ‘paste’ er soms een maximaal aantal woorden in een bepaald design, vandaag de dag zorgt vooral de afweging tussen leesbaarheid, vindbaarheid en informatieve waarde een belangrijke rol bij het kiezen van de juiste lengte van een tekst. Als SEO tekstschrijver schrijf ik enorm veel teksten en probeer ik daar waar mogelijkheid ook de effectiviteit goed in de gaten te houden (de hoeveelheid werk zegt me dat ik op de goede weg zit). Wat is de ideale lengte van SEO teksten en hoe hangt dit af van het type content waar je aan werkt, of laat werken? Hier volgt een overzicht met advies voor productpagina’s, categorieteksten, SEO landingspagina’s en inhoudelijke artikelen, om bepaalde concepten duidelijk uit te leggen aan bezoekers.

Productpagina’s en categorieteksten

Heb je een webshop, of wellicht een website waarop je een groot aantal diensten presenteert? In het eerste geval heb je waarschijnlijk te maken met zowel productpagina’s als categorieteksten, in het tweede geval kun je erover nadenken de teksten voor de categorieën toe te passen. Zorg er bij productteksten in ieder geval ALTIJD voor dat je unieke content schrijft, of dit aan de SEO tekstschrijver uitbesteedt. De generieke content van een leverancier die je kunt gebruiken draagt niet bij aan je vindbaarheid, het zorgt puur voor een ‘opvulling’ van de ruimte, naast een stukje informatievoorziening naar de lezer. Laat de oorspronkelijke teksten uniek herschrijven, het liefst met gebruik van de juiste keywords. Heb je zelf meer kennis van de producten, of kun je deze elders vandaan (laten) halen? Des te meer unieke informatie je in de teksten verwerkt, des te relevanter deze voor je bezoekers worden en des te groter de kans dat je er mee kunt werken aan je vindbaarheid.

De ideale lengte dan, hoe lang dient een producttekst te zijn? Een goede producttekst bevat minimaal 100, tot maximaal 300 woorden. Valt er inhoudelijk lastig uit te wijden over de producten, bijvoorbeeld omdat je verschillende soorten gloeilampen of wellicht paperclips verkoopt? Met 100 woorden aan tekst (ongeveer 1 alinea) zorg je voor voldoende ruimte voor wat relevante keywords, terwijl je de informatie aan de andere kant interessant en uniek kunt houden. Verkoop je producten als routers voor draadloze netwerken, of wellicht parfums? Hier kun je gemakkelijker over uitweiden, door daadwerkelijk relevante informatie of een interessante beschrijving toe te voegen. Je kunt dan teksten (laten) maken tot 300 woorden, waarbij het verstandig is om voor een introductie van 50 – 100 woorden te zorgen. Vervolgens gebruik je de overige 250 – 300 woorden om dieper op de inhoud van het product in te gaan. Het eerste stukje tekst doet dienst als een bron voor herkenning door de bezoeker, de bevestiging dat hij of zij de juiste pagina bereikt heeft.

De categorieteksten gaan uit van hetzelfde principe, naast een mogelijkheid SEO-technisch wat extra content toe te voegen. Goede categorieteksten bestaan in webshops uit 2 delen. Zorg voor een introductie van zo’n 50 woorden, bij voorkeur boven de producten die je in het overzicht laat zien. Gebruik hierin enkele generieke keywords, eventueel met wat links naar relevante subcategorieën, of andere categorieën die dicht tegen de huidige aanliggen. Je zorgt ervoor dat bezoekers snel herkennen op welke pagina ze zijn en eventueel direct door kunnen klikken. Onder het overzicht met producten kun je nog eens zo’n 200 – 250 woorden aan categorietekst plaatsen. Laat de SEO tekstschrijver dieper op de producten binnen de categorie ingaan en een inhoudelijk stuk schrijven. Daarnaast kun je deze ruimte goed gebruiken om de meer specifieke keywords te plaatsen, ook in de subtitels die je hier kunt plaatsen. Met dit stuk tekst zit je niemand in de weg, terwijl het voldoende ruimte biedt voor de zoekwoorden die je wilt presenteren.

SEO landingspagina’s

Bevat je website relatief weinig content en wil je daar wat aan doen, bijvoorbeeld om beter gevonden te worden op specifieke zoekwoorden? Ben je bijvoorbeeld een timmerman in Den Haag, of wellicht een SEO tekstschrijver in Leiden? Het is dan niet prettig om binnen je menustructuur een pagina op te nemen die je dit keyword in de titel meegeeft, maar dat zou aan de andere kant SEO-technisch wel van grote waarde zijn. Je kunt hiervoor gebruik maken van SEO landingspagina’s, pagina’s met SEO-content die je niet in het menu hoeft op te nemen, maar die dienen als een soort ‘ingang’ vanuit de Google zoekresultaten, naar je website.

Een goede SEO landingspagina bevat 400 – 600 woorden aan content. Dit biedt je voldoende ruimte om het hoofdkeyword goed terug te laten komen, in combinatie met een aantal specifieke subkeywords. Als ‘tekstschrijver in Leiden’ kun je dit zoekwoord bijvoorbeeld combineren met ‘schrijver in Leiden’, ‘SEO tekstschrijver’ of wellicht ‘teksten in Leiden’, subkeywords die je ook in de subheadings terug kunt laten komen. Houd er rekening mee dat je de honderden woorden aan content altijd moet gebruiken om je bezoeker iets bij te brengen, om waarde toe te voegen. Houd de keywords met het oog op je vindbaarheid in de gaten, maar schrijf altijd voor je bezoekers. De lengte van 400 – 600 woorden kun je ‘behapbaar’ maken door gebruik te maken van subheadings en verschillende alinea’s, waarmee je duidelijk aangeeft welke informatie je waar presenteert.

Inhoudelijke artikelen

Tenslotte kun je online inhoudelijke artikelen schrijven, waarin je daadwerkelijk diep op een bepaald onderwerp ingaat. Je leest momenteel een dergelijk artikel, waardoor je daarvan direct een voorbeeld voor je hebt. Deze artikelen mogen gerust 1.000 – 1.500 woorden tellen, aangezien dit je de ruimte biedt om daadwerkelijk de diepte in te gaan. Maak vergelijkingen tussen bepaalde producten, schrijf over de toegevoegde waarde van een dienst of leg een bepaald concept goed uit. Deze teksten zijn met name de laatste tijd populair, na de Google Hummingbird en Google Panda 4.0 updates van het algoritme. Verschillende SEO-specialisten zijn hier volledig van overtuigd geraakt, al is het volgens mij van belang om deze lengte alleen te kiezen op het moment dat je inhoudelijk de diepte in gaat. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een tekst van 1.500 woorden te gebruiken om 30x het keyword ‘goedkope vliegtickets’ te plaatsen, zonder dat je daar na de eerste 500 woorden nog daadwerkelijk unieke en relevante inhoud over kunt presenteren.

Lengte van SEO teksten aanpassen aan het type content

Het is wat dat betreft vooral van belang om de lengte van SEO teksten aan te passen aan het type content dat je schrijft. Op die manier sluit de lengte van de tekst bovendien goed aan bij de verwachtingen van een bezoeker. Een productpagina dient allereerst een stukje herkenning te bieden, naast eventueel wat specifieke informatie om de bezoeker te overtuigen de aankoop te doen. Een SEO landingspagina is vooral bedoeld om bezoekers op specifieke keywords naar je website te leiden, waarbij je met tussenkoppen kunt zorgen voor een stukje globale informatie. Links vanaf deze pagina moeten bezoekers verder leiden naar productpagina’s, dienstenpagina’s, een bepaalde categorie of het contactformulier. Een inhoudelijk artikel leest een bezoeker met de wens meer over een bepaald onderwerp te weten te komen, waardoor het verstandig is om dit niet te snel af te ronden, maar daadwerkelijk toegevoegde waarde te bieden. Op die manier sluit de lengte van je content goed aan bij de verwachtingen, heb je de mogelijkheid om als SEO tekstschrijver voldoende keywords te integreren en zorg je voor een stukje relevante, waardevolle en interessante content voor je bezoeker. Overigens, deze tekst bevat zo’n 1.300 woorden.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.