Patrick Wessels 24 juli 2017

SEO teksten laten schrijven: wat mag dat kosten?

Wat mag dat eigenlijk kosten, een SEO tekstschrijver? SEMrush deed daar onderzoek naar. Zowel in de Verenigde Staten als in de rest van de wereld. Daaruit blijkt dat een zelfstandig SEO consultant gemiddeld €133,49 per uur rekent ($153,75). Consultants van grotere organisaties berekenen gemiddeld €150,51 ($173,35) per uur. SEO experts bij kleine organisaties (2 – 5 medewerkers) berekenen gemiddeld het meest met €161,05 ($185,49) per uur. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de uurtarieven in de Verenigde Staten gemiddeld hoger liggen en dat het tarief toeneemt naarmate de specialist meer ervaring heeft.

Tot zover wat het móet kosten. Want wat mág het eigenlijk kosten? Met andere woorden, wat levert het op? Goede SEO teksten dragen bij aan de organische vindbaarheid. Bovendien zijn de Google-richtlijnen (PDF) de afgelopen jaren behoorlijk veranderd en slaagt de zoekmachine er steeds beter in kwaliteit te herkennen. Dat betekent dat een SEO schrijver vandaag de dag niet zomaar voor een zoekmachine zit te schrijven. Hij of zij levert daadwerkelijk goede stukken content af die vooral bezoekers aanspreken.

SEO teksten: beter vindbaar

Specialisten die SEO teksten schrijven maken die websites waarvoor ze dat doen beter vindbaar. Ik deel zelf een paar referenties en resultaten, waaruit blijkt dat de vindbaarheid inderdaad verbetert. Dat ligt uiteraard niet voor 100% aan de teksten, maar voor zover we dat hebben kunnen nagaan levert het wel degelijk een goede bijdrage.

Bovendien ben ik zelf goed vindbaar op een zoekterm zoals [SEO tekstschrijver], net als [SEO schrijver] en [SEO tekstschrijvers]. Sinds ik een paar jaar geleden besloot ook aan mijn eigen vindbaarheid te gaan werken is de omzet met meer dan 100% toegenomen, waardoor het mijn (tijds)investering in ieder geval meer dan waard is geweest.

Goede content laten schrijven

Content laten schrijven heeft bovendien nog een ander voordeel. Het draagt buiten de betere organische vindbaarheid om bij aan meer online autoriteit en conversie. Vanuit Google Analytics kan ik bijvoorbeeld nagaan dat een artikel uit 2015 over meta-descriptions nog altijd goed is voor 3% van mijn pageviews. De gemiddelde tijd op de pagina bedraagt 5 minuten en 6 seconden, terwijl dat voor het totaal op mijn website 1 minuut en 23 seconden is (267% hoger).

Het leert mij dat bezoekers die content waarderen. De kans is groot dat ze me als autoriteit op het gebied van SEO (of in ieder geval meta-descriptions) ervaren. Het is een stuk content dat blijkbaar een goede informerende waarde heeft. SEO tekst heeft wat dat betreft meer in z’n mars dan alleen het verbeteren van de vindbaarheid op bepaalde belangrijke zoektermen. Het artikel uit 2015 levert me vandaag de dag nog altijd bezoekers op die de pagina daadwerkelijk lezen en wellicht contact met me opnemen voor een aanvraag. Tel uit je winst.

Investeren in SEO schrijven

SEO schrijven is wat dat betreft een kwestie van investeren. Goede SEO teksten kunnen zonder problemen meerdere jaren bijdragen aan zowel de organische vindbaarheid als conversie op de website. Goede teksten mogen wat dat betreft best iets kosten en dat is iets dat gelukkig steeds meer organisaties ontdekken.

Overigens ontdekte ik dankzij het onderzoek van SEMrush dat ik niet bepaald bij de duurste tekstschrijvers hoor. Het tarief vermeld ik namelijk gewoon online en dat ligt toch wat lager dan vooral de Amerikaanse duurst betaalde schrijvers, die volgens het onderzoek in extreme gevallen meer dan $500 per uur berekenen.

Klaar om te investeren in goede SEO teksten of heb je een andere vraag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.