Blog


3 tools om zakelijk te bloggen met long-tail zoektermen

Zakelijk bloggen, als je het goed aanpakt een slimme manier om veel relevante content toe te voegen. En om te werken aan de vindbaarheid van je website, op de belangrijke zoektermen.
Mijn blogs maken we bijvoorbeeld uitstekend vindbaar op zoektermen zoals [seo tekstschrijver], [seo schrijver] en [seo teksten laten schrijven]. Dat is prettig, en het is iets waar jij ook voor kunt zorgen. Tenminste, als je voldoende inspiratie hebt natuurlijk.

Inspiratie voor SEO teksten: kies de long-tail

En dat is waar het vaak misgaat, en waarvoor klanten contact met me opnemen. Daarom deel ik graag 3 tools met je, aan de hand waarvan je aan de slag kunt. Of waarmee je mij aan het werk kunt zetten natuurlijk. Daarbij zijn een paar richtlijnen van belang:

  • Kies de long-tail

    Ga voor zoektermen bestaande uit meerdere woorden, de long-tail. Ik kan me hier bijvoorbeeld richten op [zakelijk bloggen met long-tail zoektermen]. Als daar volume op zou zitten natuurlijk. De combinatie van meerdere woorden maakt het volume lager, net als de moeilijkheidsscore. Er is minder concurrentie, waardoor je gemakkelijker het verschil kunt maken.
  • Schrijf relevante blogs
    Het is aan jou om de suggesties door de 3 tools te interpreteren. Om na te gaan wat er relevant is voor de doelgroep en hoe je daar zelf een interessant verhaal van kunt maken. Zodat je de bezoeker op de eerste plaats zet, om vervolgens jouw content te optimaliseren en succesvol zakelijk te bloggen.

3 tools met allerlei onderwerpen

Dan de 3 tools die je kunt gebruiken, want waar kun je terecht? Ik zet ze voor je op een rij:

  • BuzzSumo
    Een fijne tool die je inzicht biedt in bijvoorbeeld de meest gedeelde content, rondom het onderwerp of de (shorttail) zoekterm die je invult. Ik kan bijvoorbeeld zoeken naar [seo teksten]. In dat geval ontdek ik dat met name artikelen rondom ‘schrijftips’ en die met een ‘stappenplan’ het goed doen. Daar kan ik rekening mee houden in de nieuwe blogs voor de long-tail die ik ga schrijven.
  • AnswerThePublic
    Deze tool zet bij de zoekopdracht naar [seo teksten] 9 vragen op een rij. Zoals [wat zijn seo teksten], die uitstekend geschikt zijn als een long-tail zoekterm. En een vraag zoals [hoe schrijf je een seo tekst], die ik ook zou kunnen gebruiken om een blogartikel te maken.
  • Keywordtool.io
    Deze tool is vooral geschikt wanneer je wel een short-tail zoekterm hebt, maar je moeite hebt om te bedenken wat daarbij hoort. Door te zoeken naar [seo teksten] krijg ik in dit geval suggesties zoals [seo teksten schrijven] en [seo teksten schrijven cursus], waarbij die laatste voor mij in dit geval niet relevant is.

Gebruik de verschillende tools om inspiratie op te doen. Je kunt dan artikelen schrijven voor de long-tail, waarmee je belangrijke zoektermen in de teksten verwerkt. Terwijl je er in eerste instantie voor zorgt dat je schrijft voor bezoekers. Op basis van de artikelen die ze delen (en waarschijnlijk interessant vinden), de vragen die ze stellen en de verwante zoektermen die ze gebruiken.

En geef je dat liever uit handen aan een ervaren SEO tekstschrijver? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over of ga ik voor je aan de slag.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.