Blog


Laat jij 110% meer organische bezoekers liggen? Gebruik SEO Skyscraper-artikelen

De term werd in 2016 door Brian Dean geïntroduceerd. Hij schreef de eerste Skyscraper Content en wist in slechts 14 dagen tijd 110% meer organische bezoekers te trekken.

Hoe hij dat deed? Hij ging na welke content het in zijn niche het best deed. Vervolgens schreef hij een nóg beter stuk en slaagde hij erin dat enorm te promoten. Een techniek die wat voeten in de aarde heeft, maar zich dubbel en dwars terugbetaalt.

Hoe ga je van start met Skyscraper-artikelen?

Voordat je een Skyscraper kunt schrijven moet je goed weten welk artikel op dit moment het best scoort binnen jouw niche. Je zou je bijvoorbeeld kunnen richten op mensen die meer willen sparen, maar niet goed weten hoe dat aan te pakken. Niet per sé interessant voor SEO, maar wel handig om het idee te illustreren.

BuzzSumo is een goede (gratis, maar beperkt aantal zoekopdrachten) tool om na te gaan welke content voor de zoekterm [meer sparen] op dit moment het meest populair is. Het blijkt een artikel van de NOS te zijn (mijn column voor RTLZ staat op de vijfde plek met 118 shares).
Je weet nu dat de NOS je concurrent is op deze zoekterm en dat je een artikel zal moeten schrijven dat inhoudelijk sterker is dan dat over dat meer dan de helft van de studenten leent om te sparen.

In 4 stappen betere Skyscraper-artikelen

Je kunt in 4 stappen een beter Skyscraper-artikel schrijven, voor een SEO tekst waarmee je de concurrentie aan kunt gaan:

  1. Voeg meer detail toe

    Schrijf een zo uitgebreid mogelijk artikel over het specifieke onderwerp. Ga in op alle belangrijke details en werk die vanuit meerdere perspectieven uit. Houd het overzichtelijk met tussenkoppen en zorg voor een goede structuur, zoals een verdiepend artikel in de krant of in een magazine. Gebruik gerust 1.500 woorden of meer, zodat je de ruimte hebt om tot in detail uit te wijden.
  2. Laat experts aan het woord

    Zorg zelf voor een duidelijke rode draad en visie in het artikel. Laat vervolgens experts aan het woord als (ervarings)deskundige, belicht op die manier meerdere invalshoeken en laat zien dat je over een breed netwerk beschikt.
    Tip: deskundigen die je aan het woord laat zullen sneller geneigd zijn jouw Skyscraper-artikel straks te delen, waarmee je meer backlinks verzamelt.
  3. Voer een experiment uit

    Beschrijft het artikel dat je wilt verslaan slechts algemene ideeën en is er geen concrete data beschikbaar? Voer een experiment uit en zorg ervoor dat jij die elementen wel kunt presenteren. Gebruik bij voorkeur een betrouwbare bron, zodat je artikel enorm aan kracht kan winnen.
  4. Verrijk de geschreven content

    Schrijf een geweldig artikel en voeg daar een video(samenvatting) of een infographic aan toe. Je creëert daarmee ‘rijke content’, zoals Google dat graag ziet.

SEO teksten: more = more

Goede SEO teksten bestaan niet uitsluitend meer uit de juiste combinatie van zoektermen (of complete onderwerpen) in een tekst. Er is meer voor nodig om het verschil te maken. Serieuze artikelen waar je veel tijd en moeite in steekt, die zich dubbel en dwars terugbetaalt.

Ik merk dat als SEO tekstschrijver met de teksten die ik voor klanten schrijf en de resultaten die ik daarmee bereik. Bijvoorbeeld door middel van zakelijk bloggen, waarbij enkele langere artikelen met meer diepgang tegenwoordig vaak beter werken dan meerdere kortere artikelen. Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem contact met me op.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.