Blog


Unieke tekst voor ieder product en iedere variatie: wat adviseert een SEO tekstschrijver?

Dubbele inhoud, dat is iets waar Google niet van houdt. Zo ver zijn de meesten van mijn klanten en contacten. Maar, hoe ga je daar mee om in je eigen webshop? Moet je unieke teksten (laten) schrijven voor iedere productvariatie? Ook als je één stropdas of T-shirt verkoopt in 10 verschillende kleuren?

Google is op dat gebied niet zo rechtlijnig als veel spookverhalen beweren. In de officiële communicatie door de zoekmachine zelf staat bijvoorbeeld geschreven: ‘Dubbele inhoud op een site is geen reden om stappen tegen die site te ondernemen, tenzij het erop lijkt dat de dubbele inhoud is bedoeld om te misleiden en om de resultaten van zoekmachines te manipuleren.’

Je zal niet zomaar een Google Penalty krijgen als je voor producten dubbele content gebruikt. Bijvoorbeeld als je alleen de kleur aanpast. Sterker nog, tal van webshops maken gebruik van standaardcontent aangeleverd door leveranciers. En ze zijn daar heel aardig vindbaar mee. Een goede SEO tekstschrijver zal je wat dat betreft adviseren te streven naar unieke content, maar het niet zo zwart-wit te zien.

Unieke tekst per kleur, maat of type

Een paar schoenen met een bijzondere zool, gebruik van mooie materialen, opvallende veters en een speciale pasvorm laat zich goed omschrijven in een paar honderd woorden. Het is verstandig om de diverse modellen een unieke tekst te geven, die goed uitlegt hoe de schoenen van elkaar verschillen.

Hetzelfde basic T-shirt van hetzelfde materiaal met dezelfde pasvorm in wit en in grijs verschilt echter veel minder. Dat betekent dat je zonder problemen dezelfde 100 woorden content kunt gebruiken voor de beide T-shirts, waarbij je alleen de kleur aanpast.

Je voldoet daarmee netjes aan de richtlijnen voor SEO-content. De teksten zijn namelijk niet bedoeld om moedwillig de zoekresultaten te manipuleren (lees: hoger te ranken met uitgebreide dubbele content). Een SEO tekstschrijver kan je adviseren over het grijze gebied waar je mee te maken hebt en hoe je daar het best mee om kan gaan.

Dubbele content: (g)een gevaar?

Is dubbele content dan helemaal geen gevaar? Dat is helaas ook iets te kort door de bocht. Het is belangrijk om unieke content te schrijven, maar het is niet nodig om daarin door te slaan. Zodra het lukt om meer dan 100 woorden unieke content over een product te schrijven is dat de moeite waard. Het is dan ook goed mogelijk om er een hoofdzoekterm met een subzoekterm in te verwerken, iets dat in (veel) kortere teksten al sneller onnatuurlijk zal overkomen.

Pas op met dubbele content voor hoofdcategorieteksten, subcategorieteksten en langere productteksten voor producten met een duidelijk onderscheidend vermogen. Maak je aan de andere kant niet druk over dezelfde producten met een andere kleur, een andere maat of in een net ander type die verder gelijk zijn. Als het product nauwelijks van een ander product verschilt hoeft de (SEO-)tekst ook nauwelijks te verschillen van de andere tekst.

Hoofdcategorieën, subcategorieën en dan de producten

Wil je SEO teksten laten schrijven voor je webshop? Richt je dan in eerste instantie op de teksten voor de hoofdcategorieën en daarna de subcategorieën. Goede content voor die pagina’s en de juiste interne linkstructuur is veel waardevoller dan het laten (her)schrijven van alle productteksten.

De productteksten kunnen aan bod komen zodra je de hoofd- en subcategorieën volledig hebt geoptimaliseerd. Zodra de teksten daarvoor helemaal in orde zijn, de interne links goed zijn geplaatst en je online autoriteit voor die pagina’s hebt opgebouwd kunnen de productteksten een goede volgende stap zijn. Mits er voldoende onderscheidend vermogen bestaat tussen de teksten. Om daar als schrijver goed mee uit de voeten te kunnen.
Benieuwd wat ik in jouw geval zou adviseren en hoe ik je daarmee van dienst kan zijn als SEO tekstschrijver? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.