Blog


Beter vindbaar met SEO blogs: Google geeft je gratis tips

Door de jaren heen heb ik verschillende bronnen gedeeld om inspiratie op te doen voor nieuwe blogs (1 & 2. Handige tips waar je geen dure tools voor nodig hebt, maar waarmee je zowel zelf als samen met een SEO tekstschrijver direct aan de slag kunt. Net zo handig is een hulpmiddel van Google zelf, dat voor iedereen gratis beschikbaar is. Onbeperkt en voor iedere zoekterm en voor ieder onderwerp dat je wenst. Gewoon onderaan de zoekresultaten, als je zoekt naar het onderwerp van je eerste blog.

Voor mij is [seo tekstschrijver] een belangrijke zoekterm, dus daar zou ik een blog over kunnen schrijven. Maar, hoe zorg je vervolgens voor meer ondersteunende content, zodat je andere tekstschrijvers verslaat die ook een goed blogartikel voor die term schrijven? Ik leg het je uit aan de hand van hoofd- en subzoektermen uit een zoekwoordenonderzoek, gecombineerd met ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan [seo tekstschrijver]’.

Hoofd- en subzoektermen uit het zoekwoordenonderzoek

Goede SEO blogs vragen om een duidelijke strategie en gestructureerde aanpak. Niet zomaar een blog op het moment dat je een onderwerp te binnenschiet, maar op basis van een helder plan. Voor minimaal 6 en het liefst 12 maanden vooruit. Om alle belangrijke zoektermen de aandacht te geven die ze verdienen, te voorkomen dat zoektermen elkaar in de weg zitten en om eenvoudig inspiratie op te doen.

Zo’n strategie vraagt om een zoekwoordenonderzoek, net als een contentplan en uiteindelijk een contentplanning. Ik zet de belangrijke elementen voor je op een rij:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Contentplan
  • Contentplanning

Zoekwoordenonderzoek

Een lange lijst met zoektermen (zo’n 5 per bestaande en aan te maken pagina). Voor alle zoektermen bepaal je het zoekvolume per maand, de moeilijkheidsscore voor SEO en het klikpotentieel. Die waarden geven richting om het contentplan op te stellen.

Contentplan

Het toewijzen van de zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek aan de bestaande en aan te maken pagina’s. Per pagina geeft het contentplan aan wat de URL, hoofdzoekterm, subzoekterm(en) en interne link(s) moeten zijn. In combinatie met voorstellen voor H2-tussenkoppen vormt het de basis voor contentbriefings.

Contentplanning

Strategische planning voor blog- of nieuwsartikelen, op basis van het zoekwoordenonderzoek. De toegewezen subzoektermen uit het contentplan zijn daarvoor het best geschikt. De contentplanning geeft aan in welke week welk onderwerp wordt aangesneden. Per blog geeft de planning aan wat de hoofdzoekterm is, in combinatie met een verdiepende laag semantisch samenhangende subzoektermen. Ook de interne links maken onderdeel uit van deze planning.

De subzoektermen uit het contentplan bieden stuk voor stuk goede input om een blogartikel te schrijven. Stel dat je een pagina hebt over het onderwerp ‘SEO schrijven’, dan is de kans groot dat je op die pagina [seo tekstschrijver] gebruikt als subzoekterm. Die subzoekterm is dat de ideale basis voor een blogartikel, waarin het een hoofdzoekterm wordt. Dat kan, omdat de term binnen het statische deel van de website nog geen hoofdzoekterm is.

Subzoekterm als basis voor een blog

De subzoekterm [seo tekstschrijver] hoort bij de pagina over ‘SEO schrijven’ en krijgt een eigen blogartikel. Op die manier wordt het content die een ondersteunende werking krijgt voor de bestaande pagina. Daarnaast creëert het artikel extra vindbaarheid voor de gekozen hoofdzoekterm. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten. Het is belangrijk om een interne link te plaatsen vanuit het blogartikel naar de bestaande pagina over ‘SEO schrijven’.

De zoekterm [seo tekstschrijver] alleen is niet voldoende om een uitgebreid blogartikel (1.000 woorden of meer werkt sinds een paar jaar het best) inhoudelijk sterk op te stellen. Daar is meer voor nodig, door na te gaan wat er semantisch samenhangt. Google geeft daar gratis antwoord op, helemaal onderaan de zoekresultaten.

Zoekopdrachten gerelateerd aan de subzoekterm

De meeste zoekopdrachten in Google leveren helemaal onderaan de pagina ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan ’ op. Die informatie geeft de zoekmachine gratis weg, en daar kun jij op een heel handige manier gebruik van maken. Het geeft namelijk weer waarvan Google vindt dat de termen samenhangen met het onderwerp waar jij de pagina voor wilt optimaliseren.

Anders gezegd, als je schrijft over een SEO tekstschrijver vindt Google het belangrijk dat je het ook hebt over ‘wat is een SEO tekstschrijver’, ‘seo tekstschrijver gezocht’, ‘tekstschrijver freelance’, ‘beste tekstschrijver’ en ‘seo teksten laten schrijven’.

Dat biedt enorme inspiratie voor meer blogartikelen, zodat je een kennisbank-achtig blog kunt opstellen. Je begint met een algemeen artikel, waarna je meer content toevoegt met artikelen over de beste tekstschrijver en het werk als een tekstschrijver die freelance werkt. Zorg ervoor dat je vanuit de verdiepende artikelen ‘omhoog’ linkt naar het algemene artikel. Vanuit dat algemene artikel is er al een link naar de bestaande pagina voor ‘SEO schrijven’, zodat alle artikelen elkaar op de juiste manier ondersteunen. Het is dé manier waarop je een blog zowel inhoudelijk als SEO-technisch op een slimme manier inricht.

Aan de slag met een SEO tekstschrijver

Graag aan de slag met zo’n strategische aanpak, maar ging het je allemaal net even te snel? Ik leg het je als SEO tekstschrijver graag uit of kan een voorstel op maat voor je maken. Neem contact met me op, dan hoor ik graag met welke zoektermen jij graag hoger in Google komt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.