Blog


Tekstschrijver voor SEO zoeken: waar in het proces haak je die aan?

Een tekstschrijver voor SEO: wat is het beste moment om die aan te haken als je werkt aan een nieuwe website? De combinatie van SEO en tekstschrijven creëert belangrijke waarde, omdat de goede teksten voor bezoekers ondertussen bijdragen aan de vindbaarheid in Google. Het is belangrijk om de SEO-expertise vroegtijdig aan te haken, terwijl de tekstschrijver zelf nog wel even kan wachten.

SEO biedt de meeste potentie als je daar in de strategische fase mee aan de slag gaat. Met de juiste keuzes voor de sitemap en de opbouw van (landings)pagina’s of een blog wordt het tekstschrijven in een later stadium een stuk eenvoudiger. De tekstschrijver kan ook al meedenken, maar is bijvoorbeeld afhankelijk van de gewenste tone-of-voice die eerst duidelijk moet worden.

SEO en strategie

Goede SEO website teksten zijn gebaseerd op een contentplan. Dat beschrijft op basis van een zoekwoordenonderzoek welke content er voor welke zoektermen moet komen. Het beschrijft hoe lang die content moet zijn en wat aanvullende termen bij de hoofdzoekterm zijn. Net als welke interne links er belangrijk zijn.

Het zoekwoordenonderzoek en contentplan hebben belangrijke strategische waarde. Het is verstandig om daar al in een vroeg stadium mee aan de slag te gaan, voordat de website gebouwd is. Dat maakt het een stuk makkelijker om de tekstschrijver voor SEO uiteindelijk gericht aan de slag te zetten, om de strategie daadwerkelijk uit te voeren.

Tip: een bestaande website optimaliseren? Dat kan ook, maar houd er rekening mee dat er mogelijk pagina’s bij moeten komen of dat de opbouw en insteek daarvan zal moeten wijzigen.

Zou je een tekstschrijver zoeken zonder dat SEO belangrijk is? Dan zorg je ervoor dat je zowel inhoudelijk als qua tone-of-voice goed kunt aangeven waar je naar op zoek bent.

De vraag ‘wat is een SEO tekstschrijver’ kent dus een complex antwoord, namelijk de combinatie van een (on-page) SEO specialist en een tekstschrijver. Die on-page specialist wil je er graag vroeg bij hebben. Bij voorkeur als onderdeel van een team met een technisch SEO-specialist en een linkbuilder. De tekstschrijver kan nog even wachten.

Duidelijkheid over de tone-of-voice

Zou je een tekstschrijver zoeken zonder dat SEO belangrijk is? Dan zorg je ervoor dat je zowel inhoudelijk als qua tone-of-voice goed kunt aangeven waar je naar op zoek bent. Een goede briefing is heel belangrijk, om aan te geven wat je van de teksten verwacht en waar de schrijver rekening mee moet houden.

Wil je SEO website teksten laten schrijven? Houd er dan rekening mee dat de SEO een strategische keuze is, op basis van een contentplan aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Het tekstschrijven is vervolgens een creatief proces. Daarin houdt de schrijver rekening met de strategisch gemaakte keuzes voor SEO.

Een tekstschrijver voor SEO is in deze tweede fase een creatief specialist, die rekening houdt met de belangrijke zoektermen. Het is belangrijk om goed aan te geven wat de tone-of-voice moet zijn, hoe de opbouw van de pagina eruit ziet en waar deze zicht bevindt in de sales-funnel. De schrijver zal rekening houden met de belangrijke hoofd- en subzoektermen voor de pagina’s. Net als met het ideale aantal woorden en bijvoorbeeld de interne links die er moeten komen.

Tekstschrijver voor SEO: neem contact op

Een tekstschrijver voor SEO gezocht en benieuwd wat daarvoor het ideale moment is? Haak de on-page SEO specialist aan tijdens de strategische fase en vraag de tekstschrijver om aan te schuiven als de tone-of-voice en verdere briefing duidelijk is.

Benieuwd hoe ik de beide rollen met elkaar verenig voor mijn klanten? Ik maak zoekwoordenonderzoeken en contentplannen en help bij het bepalen van de tone-of-voice. Daarna schuif ik aan als tekstschrijver om de daadwerkelijke content te schrijven. Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.