Blog


Teksten schrijven voor SEO: maak het een invuloefening

Dé SEO tekstschrijver zou volgens sommigen helemaal niet bestaan, omdat bezoekers ook online houden van sterkte teksten en goede verhalen. Correct met de ogen gericht op de bezoeker van een website, maar zover is het Google-algoritme helaas nog niet. Een goede tekstschrijver schrijft voor z’n bezoekers en niet voor de zoekmachine, maar het is mooi meegenomen als een tekst ondertussen bijdraagt aan de vindbaarheid.

Is het dan belangrijk om een tekst vol te zetten met zoektermen? Dat is aan de andere kant ook weer niet nodig. Teksten schrijven voor SEO is verworden tot een invuloefening, om aan een paar belangrijke basisvoorwaarden te voldoen. En belangrijker nog, om SEO teksten strategisch in te zetten vanuit een contentplan voor heel de website. Met een homepage, dienstenpagina’s, een ‘ over ons’-pagina, landingspagina’s en bijvoorbeeld blogartikelen.

Zoekwoordenonderzoek en contentplan

De gemiddelde cursus om SEO teksten te schrijven zal je natuurlijk anders vertellen, maar het is vooral de strategie op voorhand die het succes bepaalt. De tijd waarin Google een pagina waardeerde op basis van het aantal zoektermen in de tekst is allang voorbij. Het gaat om het integrale plaatje op de website, waaruit moet blijken dat er sprake is van online autoriteit.

Die autoriteit groeit met de jaren, door relevante en interessante content te plaatsen. En door enige aandacht te hebben voor SEO, door teksten hier en daar slim te optimaliseren. Hoe je dat goed aanpakt? Dat moet blijken uit het zoekwoordenonderzoek en contentplan. Daar zit de échte waarde om SEO teksten te laten schrijven.

Een contentplan op basis van een zoekwoordenonderzoek geeft de volgende informatie per pagina:

  • Ideale aantal woorden
  • Ideale URL voor SEO
  • Hoofdzoekterm voor de pagina
  • Aanvullende zoektermen voor de pagina
  • Interne links voor SEO

Het is een blauwdruk om teksten te optimaliseren, door rekening te houden met de onderlinge samenhang tussen pagina’s en de strategische opbouw van de website. Het voorkomt dat een hoofdzoekterm twee keer wordt gebruikt of dat bepaalde hoofd- en aanvullende zoektermen te weinig aandacht krijgen in de teksten.

Af en toe een zoekterm

En is het dan belangrijk om teksten vol te stoppen met zoektermen? Ze moeten er natuurlijk in voorkomen, maar het is niet nodig om ze in ieder alinea te schrijven. Sterker nog, het is juist beter om de hoofdzoekterm maximaal 1 tot 2x per 450 tot 500 woorden (circa 1 A4) te gebruiken. Je zal merken dat er een natuurlijk verhaal ontstaat, zoals je dat ook zou vertellen als de zoekmachines geen rol zouden spelen.

De aanvullende zoektermen voor een pagina gebruik je alleen als dat uitkomt, en doorgaans maar één keer. Op die manier ontstaat er semantische samenhang op de pagina. Zowel bezoekers als Google ontdekken beter waar de tekst precies over gaat en hoe bepaalde thema’s bij elkaar horen of juist niet.

Teksten schrijven voor SEO: een sterk verhaal

Wil je teksten schrijven voor SEO en dat aanpakken volgens de moderne methode die Google het best waardeert? Dan is het vooral interessant om een sterk verhaal te schrijven. Ik krijg soms stukken tekst van klanten toegestuurd die ze me vragen te optimaliseren. Ik haal er dan eerder zoektermen uit dan dat ik die toevoeg, behalve als ze ontbreken op strategische plaatsen zoals in de H1, een H2-tussenkop en bijvoorbeeld een van de eerste alinea’s in de tekst.

De SEO teksten van de toekomst zijn goede verhalen door schrijvers, die beginnen met een intro, doorgaans met een body en afsluiten met een conclusie. Het zijn verhalen die bezoekers waarderen, iets dat Google oppikt en waar die het algoritme op aanpast. Op die manier komen bezoekers en de zoekmachine steeds dichter bij elkaar te staan, om bezoekers de best mogelijke resultaten voor te schotelen. En dat is uiteindelijk waar de zoekmachine op uit is. Dus waar jij je het best op kunt richten.

Benieuwd hoe ik dat doe in de teksten die ik schrijf? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.