Blog


In 3 stappen naar de juiste toepassing van zoekwoorden in SEO teksten

Wil je zelf SEO teksten schrijven en ben je benieuwd hoe je die het best kunt selecteren, hoe je de zoekwoorden vervolgens structureert en hoe je ze uiteindelijk concreet in je teksten kunt verwerken? Ik leg het je als SEO tekstschrijver graag uit, aan de hand van 3 duidelijke stappen. Het is allereerst van belang om de juiste zoekwoorden te selecteren, iets waarvoor je gebruik kunt maken van handige gratis tools. Vervolgens zorg je voor de structuur binnen je tekst en het juiste gebruik van de belangrijke zoekwoorden. Ten derde is het van belang om de density van je zoekwoorden goed in de gaten te houden. Je zorgt op die manier voor vindbare SEO teksten op basis van de juiste zoekwoorden, zonder dat die de lezer in de weg zitten of ze het tot een onnatuurlijke tekst maken.

Zoekwoorden selecteren als een SEO tekstschrijver

Wil je gebruik maken van zoekwoorden in je SEO teksten en ben je benieuwd hoe je dat het best aan kunt pakken, hoe je ervoor zorgt dat je de belangrijke woorden kunt selecteren? Je kunt hiervoor gebruik maken van handige gratis tools, die ik in een eerder artikel al eens voor je op een rij zette. Het is vooral van belang om na te gaan welke zoekwoorden er rondom een bepaald onderwerp van belang zijn. Je kunt onder andere op zoek gaan naar synoniemen voor het onderwerp, andere benamingen en bijvoorbeeld extensies ten opzichte van het onderwerp. Op die manier kun je een aantal subonderwerpen selecteren, of ervoor zorgen dat je zowel het meervoud als het enkelvoud van een woord mee kunt nemen.

Het is bij deze stap vooral van belang om zoveel mogelijk relevante zoekwoorden te verzamelen. Je kunt de verschillende tools bovendien goed gebruiken om inspiratie op te doen, zodat je bijvoorbeeld na kunt gaan welke subonderwerpen je aan kunt snijden of welk perspectief je bezoekers wellicht graag zien. Uiteraard kun je dat combineren met de zoekvolumes van zoektermen die je na kunt gaan door gebruik te maken van de Google Zoekwoordplanner. Op die manier krijg je een beeld van de zoektermen die veel gebruikers intypen. Spreken zij in hetzelfde jargon als jij of kiezen ze juist een heel andere benadering? Je voorkomt met die kennis dat je in taal over een onderwerp schrijft waar bezoekers geen gebruik van maken. In plaats daarvan kies je de ‘taal’ van je bezoeker en uiteindelijk ook je klant.

Probeer aan de hand van de verschillende tools tot een hoofdkeyword te komen, met daarnaast in ieder geval 3 of meer subkeywords. Het gaat in dit geval om de short-tail zoekwoorden, waarover ik bij het volgende punt wat meer uitleg. Je kunt er voor blogartikelen en landingspagina’s daarnaast nog 1 – 2 long-tail zoekwoorden bij zoeken. Op die manier zorg je voor een goede variatie in zoekwoorden, waarmee je binnen SEO teksten goed uit de voeten kunt. Uiteraard kun je een groter aantal zoekwoorden selecteren, al is het verstandig om je te beperken tot 1 zoekwoord per 200 woorden aan tekst. Je hebt dan voldoende ruimte om voor een goede optimalisatie te zorgen, zonder dat de density aan de andere kant te hoog oploopt.

Indeling voor de tekst

Heb je de zoekwoorden geselecteerd en wil je gaan schrijven, of heb je ook de teksten al liggen en wil je er als SEO copywriter voor zorgen dat je daar de belangrijke zoektermen in opneemt? Het is allereerst van belang om je tekst goed te structureren, vanaf de titel en de inleiding tot aan het slot met de call to action (CTA). Uiteraard bepaal je bovendien hoe je het hoofdzoekwoord en de subzoekwoorden in de tekst wilt gaan verwerken. Zorg in ieder geval voor een goede URL met daarin het meest belangrijke zoekwoord. Vervolgens is het van belang om deze terug te laten komen in de titel, de inleiding, een of meerdere subkoppen (H2), de body en uiteindelijk de conclusie. Verder verwerk je het hoofdzoekwoord natuurlijk in de SEO-titel en de meta omschrijving.

Voor de subzoekwoorden kun je geschikte plaatsen zoeken binnen de inleiding, de subkoppen en de rest van je reguliere tekst (body en conclusie). Zorg ervoor dat je wat variatie binnen de zoekwoorden aanbrengt, door met synoniemen en verschil tussen enkelvoud en meervoud te werken. Op die manier schrijf je niet alleen een aantrekkelijke tekst om te lezen, je zorgt er daarnaast voor dat Google aan de hand van een keyword map op basis van een onderwerp goed na kan gaan waar de tekst over gaat. Je optimaliseert met het oog op de toekomst, met name sinds Google gebruik maakt van het Hummingbird-algoritme ligt de nadruk namelijk heel duidelijk op onderwerpen in plaats van specifieke zoekwoorden en de verwachting is dat die ontwikkeling alleen maar verder door zal zetten. Wil je als SEO tekstschrijver dat totale onderwerp goed terug laten komen in je tekst? Zorg er dan dus voor dat ook termen als ‘SEO teksten’, ‘SEO copywriter’ en een woord als ‘schrijven’ hun plaats krijgen.

Zoals eerder aangegeven bestaat er een belangrijk verschil tussen short-tail en long-tail zoekwoorden. De short-tail staat voor korte zoekwoordcombinaties, of enkele zoekwoorden. Een voorbeeld daarvan is ‘SEO tekstschrijver’, net als ‘SEO teksten’. Long-tail zoekwoorden aan de andere kant bestaan uit meerdere woorden, in dit geval zou het kunnen gaan om ‘de toepassing van zoekwoorden in SEO teksten’. Het gaat om een beduidend meer specifiek onderwerp, dat je in een blogartikel of op een landingspagina goed kunt beschrijven. Gebruik je long-tail zoekwoord in de titel (en de URL). Vervolgens kun je de short-tail combinaties goed in de rest van de tekst verwerken, het ziet er immers onnatuurlijk uit wanneer ik hier ineens zou beginnen over ‘de toepassing van zoekwoorden in SEO teksten’ en ik dat vervolgens in iedere alinea terug laat komen. Dat neemt niet weg dat termen als ‘zoekwoorden’ en ‘SEO teksten’ her en der wel los van elkaar terugkomen.

Density van zoekwoorden in je SEO teksten

Het is tenslotte van groot belang om de density van de zoekwoorden in de SEO teksten te beperken, je hoeft Google geen 10x per alinea te vertellen waar een tekst over gaat. Het algoritme is de afgelopen jaren behoorlijk slimmer geworden, waardoor je kunt volstaan met een natuurlijke beschrijving van een onderwerp, op basis van de verschillende belangrijke zoekwoorden uit je keyword map.

Wat betekent dat concreet voor het aantal zoekwoorden dat je plaatst? Je kunt voor de short-tail zoekwoorden een density van 1 – 2% aanhouden, dat betekent dat je het woord 1 – 2x per 100 woorden terug laat komen. Dit geldt vooral voor dienstenpagina’s en categoriepagina’s, een relatief korte tekst waar je het zoekwoord toch een aantal keren in wilt plaatsen. Schrijf je een blogartikel of een landingspagina? Dan kun je volstaan met 0 – 1%, zoals je merkt laat ik het ook slechts af en toe in de alinea’s terugkomen. Voor de long-tail zoekwoorden die je gebruikt geldt een vergelijkbare regel, zorg ervoor dat je deze minder dan 1% terug laat komen in de teksten. Dat lijkt natuurlijk weinig, het algoritme van Google weet dit echter goed op te pakken en waardeert je artikel daardoor optimaal.

Zorg er dus voor dat je als SEO tekstschrijver de juiste zoekwoorden selecteert, dat je vervolgens een plan maakt om die op de juiste plaatsen in de tekst toe te passen en controleer of je bezoekers niet met een te hoge density in de weg zit. Ben je benieuwd hoe ik daar zelf voor zorg in mijn SEO teksten (https://www.wessels-teksten.nl/seo-tekstschrijver/), of wil je meer weten over een van de stappen zodat je die zelf toe kunt passen? Neem vrijblijvend contact (https://www.wessels-teksten.nl/contact/) op, ik hoor graag van je!

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.