Blog


Aan welke 3 elementen dienen goede SEO teksten voor je blog te voldoen?

Zoekmachine optimalisatie zit gemakkelijker in elkaar dan veel mensen denken, al is het zoals ik al eerder schreef absoluut geen checklist (meer). Dat neemt aan de andere kant niet weg dat je aan de hand van 3 belangrijke elementen voor goede SEO teksten op je blog kunt zorgen. Het is hierbij niet de bedoeling om de elementen ‘af te vinken’, ze dienen je in plaats daarvan de richtlijnen en handvatten te bieden om artikelen met toegevoegde waarde te schrijven, gebaseerd op de juiste zoekwoorden en met een lengte die past bij het doel dat je voor ogen hebt.

Toegevoegde waarde voor de bezoeker

Het is allereerst van belang om toegevoegde waarde te bieden voor je bezoeker. De Google-richtlijnen zijn doorspekt met onderdelen die aangeven dat je het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk moet maken op je website, het van belang is om interessante informatie aan te bieden en je ervoor dient te zorgen dat iemand leest wat hij of zij zocht. Het is in algemene zin van belang om waarde toe te voegen, iets dat je op verschillende manieren kunt doen.

Zelf zorgde ik er vorige week met mijn artikel bijvoorbeeld voor dat je kon lezen over 3 handige inspiratiebronnen. Ik schrijf blogartikelen voor een groot aantal verschillende klanten, waardoor ik daar dagelijks mee te maken heb en hier gemakkelijk informatie over kan delen. Ik hoop er met een dergelijk artikel uiteraard voor te zorgen dat je zelf een stapje verder komt in het schrijven van de artikelen of je gemakkelijker tot de juiste richtlijnen kunt komen wanneer je me als schrijver in wilt huren. Je hebt in SEO teksten voor je blog goed de ruimte om waardevolle informatie over te brengen, bijvoorbeeld dankzij de lengte waar ik verderop in dit artikel op terug zal komen.

Je hoeft in SEO teksten voor je blog overigens niet altijd uitsluitend informatief te werk te gaan, het is daarnaast mogelijk om je werkwijze te schetsen, een kijkje achter de schermen te bieden of ervoor te zorgen dat iemand een beeld krijgt van de ontwikkelingen binnen de branche. Wat dat betreft kun je allerlei verschillende onderwerpen aansnijden, mits je ervoor zorgt dat je bezoeker daar daadwerkelijk wat aan heeft. Zou je het blogartikel interessant vinden wanneer je er binnen een totaal andere branche zelf over zou lezen of raak je overtuigd van de innovatieve manier van werken? Dan is de kans groot dat ook je bezoekers hier wat aan hebben, zodat je voldoet aan het eerste belangrijke element.

Schrijf als een SEO tekstschrijver

Het is binnen SEO teksten voor je blog daarnaast van belang om als een goede SEO tekstschrijver te werk te gaan. Dat betekent niet dat je iedere alinea met zoekwoorden dient te doorspekken, het is in plaats daarvan beter om één hoofdzoekwoord (specifiek) te kiezen en daarnaast gebruik te maken van enkele subzoekwoorden (meer generiek). Indien je dat langere tijd volhoudt in verschillende blogartikelen zorg je ervoor dat er een uitstekende zoekmachine optimalisatie ontstaat op zowel de specifieke als de generieke zoektermen die voor je bedrijf of website van belang zijn.

Met het oog op zoekwoorden is het onder andere van belang om zowel de concurrentie als het zoekvolume te controleren. Zoals ik in een eerder blogartikel beschreef zijn veel mensen geneigd zich volledig op het zoekvolume te storten, terwijl ook het ‘laaghangend fruit’ in een aantal gevallen enorme potentie biedt. Een zoekwoord met lagere concurrentie kent vaak een lager zoekvolume, maar vraagt ook om een minder grote inspanning. Je kunt met een beperkt budget dan toch goede resultaten halen of er meer op de korte termijn voor zorgen dat er een verbetering optreedt.

Zorg ervoor dat je als SEO tekstschrijver naar je blogartikelen kijkt, maar houd er ondertussen rekening mee dat dit belangrijke element voor goede SEO teksten op je blog ná de toegevoegde waarde voor je bezoekers komt. Schrijf dus vooral een goed verhaal waar je bezoeker wat aan heeft, om op de tweede plaats voor een goede optimalisatie te zorgen. Een teveel aan zoekwoorden leest onnatuurlijk, iets dat ook Google bovendien steeds beter herkent.

SEO teksten met de juiste lengte

Tenslotte is het binnen SEO teksten voor je blog van belang om de juiste lengte aan te houden, uiteraard op basis van de toegevoegde waarde voor je bezoeker. Goede blogartikelen kennen zo’n 400 – 1.000 woorden (1 – 2 A4’s). Kom je hier niet mee uit? Ga er liever overheen dan dat je ze korter houdt. Google hanteert geen harde richtlijnen, maar het valt niet mee om in minder dan 400 woorden helder uit te leggen wat je wilt overbrengen. Zorg er dus voor dat je voldoende tekst gebruikt om meerdere aspecten te belichten van het punt dat je wilt maken of enkele voor- en nadelen te beschrijven. Het is een fabel dat we online geen lange stukken tekst zouden lezen, mits je er maar voor zorgt dat de tekst goed scanbaar blijft. Maak daarom bijvoorbeeld gebruik van tussenkoppen en zorg voor een heldere opbouw met een inleiding, een body en een duidelijke conclusie.

Wil je er met de SEO teksten op je blog voor zorgen dat je belangrijke ontwikkelingen binnen de branche kunt delen, wil je uitgebreid ingaan op een bepaalde werkwijze of een concept uitleggen dat veel klanten onduidelijk blijken te vinden? Het is geen probleem om in informatieve artikelen 1.000 – 1.500 woorden te gebruiken, in een eerder blogartikel gaf ik al wat richtlijnen voor de ideale lengte van verschillende teksten op je website.

De ideale SEO tekst op je blog

Ga je uit van de grootst mogelijke toegevoegde waarde voor je bezoeker, maak je handig gebruik van de juiste zoekwoorden en houd je de lengte van de tekst goed in de gaten? Je zorgt voor goede SEO teksten op je blog, waarbij je merkt dat alles uiteindelijk draait om het optimaal bedienen van je bezoeker. Een teveel aan zoekwoorden zou de lezer immers kunnen storen, de verkeerde zoekwoorden maken de tekst onvindbaar en daarmee ongeschikt om je doelgroep wat over te brengen. In een te korte tekst ontbreekt de verdieping, terwijl een (veel) te lange tekst onnodig langdradig zou worden. Je zorgt er aan de hand van deze 3 elementen voor goede SEO teksten op je blog wat dat betreft voor dat je optimaal in lijn met de Google richtlijnen handelt. Benieuwd hoe ik dat als SEO tekstschrijver voor je zou aanpakken of hoe je daar zelf mee aan de slag kunt gaan? Neem gewoon eens contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.