Blog


SEO proof schrijven: 10 tips uit een SEO schrijven cursus

Wil je graag SEO proof schrijven, maar weet je niet goed waar te beginnen? Je kunt je natuurlijk inschrijven voor een SEO schrijven cursus, maar het is net zo makkelijk om daar alvast 10 tips uit te benutten.

Gebruik de tips om jouw teksten te optimaliseren, en je zal merken dat je daarmee de vindbaarheid van de website kunt verbeteren. Goede SEO vraagt om sterke teksten, met een slimme optimalisatie. Kun je een beetje schrijven en wil je ook de zoekmachine optimalisatie onder de knie krijgen? Dan zijn de tips voor jou uitstekend geschikt.

Tips uit de SEO schrijven cursus

Benieuwd naar de 10 tips waarmee je aan de slag kunt voor een SEO proof tekst? Ik neem ze hieronder één voor één met je door:

  • Bedenk voor wie je gaat schrijven
  • Kies een hoofdzoekterm en enkele aanvullende zoektermen
  • Stel een pakkende titel op
  • Verwerk de hoofdzoekterm in de tekst
  • Gebruik aanvullende zoektermen en synoniemen
  • Werk toe naar meer lengte
  • Plaats een aantal interne links
  • Voeg een externe link toe
  • Schrijf en gebruik afbeeldingen en video
  • Sluit de tekst af met een call-to-action

1. Bedenk voor wie je gaat schrijven

De belangrijkste tip om een goed stuk te schrijven, maar ook de tip met de minste connectie met SEO proof schrijven. Het is voor de optimalisatie niet zo belangrijk, maar wel om met jouw artikel daadwerkelijk waarde toe te voegen.

Denk na over het kennisniveau van jouw lezers, over wat zij interessant vinden en hoe je ze met eventuele eerdere artikelen wist te triggeren. Check in Google Analytics welke pagina’s goed scoren of doe inspiratie op door te Googlen naar jouw onderwerp. Welke pagina’s scoren goed en wat is de insteek die zij kiezen? Ontdek op die manier wat er werkt en niet werkt, voor de doelgroep waarvoor je wilt schrijven.

Tip: wil je voor klanten bloggen en heb je de kans om er een paar te spreken? Interview ze over jouw onderwerp, eventueel met een vermelding en quotes. Voor hen een leuke vermelding, en voor jou heel waardevolle informatie over hoe je ze het best kunt aanspreken in de tekst.

2. Kies een hoofdzoekterm en enkele aanvullende zoektermen

Om jouw tekst SEO proof te maken verwerk je daarin een hoofdzoekterm en enkele aanvullende zoektermen. Dat kunnen er 2 tot 3 zijn per A4 (circa 450 – 500 woorden). Als je het goed hebt aangepakt heb je al een zoekwoordenonderzoek gedaan en een contentplan gemaakt, waardoor dit deel eigenlijk een invuloefening is. Je kiest de zoektermen op basis van het contentplan, waarmee je voorkomt dat sommige termen te weinig aandacht krijgen of dat je anderen juist dubbel gebruikt.

Heb je geen contentplan beschikbaar en nog geen zoekwoordenonderzoek gedaan? Gebruik de Google Zoekwoordplanner (of betaalde software zoals SEMRush) om de meest interessante term te vinden. Voeg daar enkele aanvullende zoektermen aan toe, met een lager zoekvolume en minder potentie. Noteer de zoektermen bij het artikel dat je wilt schrijven, om die niet uit het oog te verliezen.

3. Stel een pakkende titel op

Het is belangrijk dat jouw artikel voldoende aandacht trekt, zodat ook Google de tekst beter op zal pakken. Stel een pakkende titel op, iets waarvoor je ook weer online inspiratie op kunt doen.

In algemene zin is het een goed idee om jaartallen te benoemen, te spreken van een X-aantal tips of toevoegingen te doen zoals

en [onderzoek], afhankelijk van waar je over schrijft. Bovendien kunnen termen zoals ‘ervaringen’ en ‘gratis’ jouw titel aantrekkelijker maken, waarmee je meteen de aandacht trekt.

In de titel verwerk je bovendien de hoofdzoekterm voor jouw tekst. De titel maak je op als H1. In WordPress gebeurt dit automatisch, maar voor andere teksten die je schrijft is het nog wel eens belangrijk om dit handmatig te doen.

4. Verwerk de hoofdzoekterm in de tekst

De hoofdzoekterm die je net in de titel hebt verwerkt gebruik je ook weer in de tekst. Het liefst zo snel mogelijk, bijvoorbeeld in de eerste of de tweede zin. Het is zowel lezers als Google andere zoekmachines dan meteen duidelijk waar de tekst over gaat. Online is het belangrijk om meteen met de deur in huis te vallen, als je jouw teksten SEO proof wilt schrijven.

En benieuwd hoe vaak je de hoofdzoekterm daarna nog gebruikt? Het is voldoende om dat 1 tot 2x per A4 te doen, opnieuw bestaande uit zo’n 450 tot 500 woorden. Pas op met te overmatig gebruik van de term, vooral als je daar geen synoniemen voor toepast.

5. Gebruik aanvullende zoektermen en synoniemen

Die synoniemen zijn belangrijk in de tekst, net als aanvullende zoektermen die je voor de tekst hebt vastgesteld. De aanvullende zoektermen gebruik je 0 tot 1 keer per A4. Dat het ook nul keer mag zijn geeft goed aan dat het niet altijd nodig is om de termen te verwerken. Laat het afhangen van de tekst en of je de termen er op een natuurlijke manier in kunt opnemen.

Soms komen synoniemen beter uit, bijvoorbeeld voor long-tail termen bestaande uit meerdere woorden. Gebruik dan gewoon de synoniemen, in plaats van gekunstelde constructies om de aanvullende zoekterm er toch in te verwerken. Houd de tekst zo natuurlijk mogelijk, om die voor de bezoeker van zo veel mogelijk toegevoegde waarde te maken.

6. Werk toe naar meer lengte

De ideale lengte van een SEO tekst varieert, afhankelijk van het doel waarvoor je de pagina schrijft. Toch is het in algemene zin een goed idee om de tekst wat langer te maken. Onderzoeken wijzen keer op keer uit dat de best gevonden pagina’s voor belangrijke zoektermen relatief veel content bevatten.

Relatief veel content betekent dat je zo’n 1.000 woorden of meer gebruikt voor een blogartikel. Of 2.000, als je voldoende stof hebt om over door te schrijven. Er zit eigenlijk geen limiet aan de lengte van jouw tekst, als je die kort, bondig en informatiedicht houdt. Uiteraard gebruik je tussenkoppen en korte alinea’s om het leesbaar te houden, maar langere content werkt uitstekend voor de vindbaarheid van jouw website.

7. Plaats een aantal interne links

Zoals je ook in dit artikel merkt is het belangrijk om af en toe een interne link te plaatsen. Dat doe je naar andere content binnen jouw website, waar bezoekers verder kunnen lezen. Of waar ze een bestelling kunnen plaatsen of aanvraag kunnen doen, afhankelijk van hoe ver ze in de funnel zijn.

Probeer in teksten in ieder geval zo’n 2 tot 3 interne links per A4 te gebruiken. Op die manier maak je handig gebruik van de mogelijkheid om SEO-waarde door jouw website te verspreiden. Link vanuit de langere artikelen die je schrijft bijvoorbeeld naar diensten- of productpagina’s met minder content. Je kunt die op die manier korter houden, terwijl ze toch goed vindbaar zullen zijn.

Mijn vindbaarheid als [seo tekstschrijver] heb ik daar aan te danken, omdat een korte dienstenpagina zoals je die daar ziet staan natuurlijk niet voldoende zou zijn.

8. Voeg een externe link toe

Het kan bovendien geen kwaad om zo nu en dan een externe link op te nemen, naar content op andere websites waar je naar wilt verwijzen. Ze dragen bij aan de trust-score van de tekst die je schrijft. Google krijgt meer vertrouwen in jouw content als je ook naar anderen durft te linken. Op die manier bied je bezoekers meer complete informatie, dus krijg jij daarvoor ook weer een beloning in de vorm van een hogere positie in de zoekmachine.

Het is voldoende om 1x in een artikel extern te linken, omdat het ook niet de bedoeling is om jouw bezoekers het internet over te sturen naar allerlei andere websites. Doe dat bovendien alleen naar pagina’s met veel online autoriteit en SEO-waarde. Op die manier geef je niet te veel weg aan pagina’s die daar hard naar op zoek zijn, verwijs je bezoekers naar betrouwbare bronnen en werk je effectief aan de trust-score voor jouw pagina bij Google.

9. Schrijf en gebruik afbeeldingen en video

Deze tip is waarschijnlijk de meest opvallende in het lijstje, omdat ik die zelf nooit toe pas. Ik heb nooit een SEO schrijven cursus gevolgd en zou er op die manier mee weg kunnen komen, maar durf ook wel toe te geven dat ik gewoon eigenwijs ben. En slecht als het gaat om grafische elementen.

Het is verstandig om een uitgebreide SEO proof tekst te schrijven en daar vervolgens afbeeldingen en bijvoorbeeld een video aan toe te voegen. Op die manier verrijk je de content op de pagina, iets waar Google dol op is. Je biedt bezoekers meer rijke informatie aan, waardoor je daarvoor beloond wordt met een hogere positie in de zoekmachine.

Zoals je merkt gebruik ik in dit artikel geen afbeeldingen en ook geen video. En sterker nog, dat doe ik eigenlijk nooit in mijn blogs. Wat dat betreft is het mogelijk om beter vindbaar te worden zonder die elementen, maar waarschijnlijk gaat het sneller als je ze wel gebruikt. Ben je grafisch sterker dan ik (en dat ben je!)? Dan is het een goed idee om jouw teksten hiermee te verrijken.

Optimaliseer zowel de afbeeldingen als de video’s die je plaatst. Geef afbeeldingen een naam waarin je de zoekterm toevoegt (gebruik ‘-‘ als een spatie) en optimaliseer Structured Data als je video plaatst. Je kunt daarmee veel context toevoegen, waardoor de afbeeldingen en video’s bijdragen aan de vindbaarheid van jouw artikel en de website als geheel.

10. Sluit de tekst af met een call-to-action

Sluit de tekst tenslotte af met een call-to-action, waarmee je bezoekers verleidt om de volgende stap te zetten. Dat is in eerste instantie interessant voor die bezoeker en voor jou, maar ook voor je vindbaarheid in Google. Als de bezoeker doorklikt naar de volgende pagina is er geen sprake van een ‘bounce’. Het geeft aan dat de bezoeker de pagina niet heeft weggeklikt, waardoor Google er vanuit gaat dat de informatie waarschijnlijk waardevol is. Waardevoller dan wanneer iemand wel had weggeklikt.

Tip: schrijf je een langere tekst? Gebruik een call-to-action aan het einde, net als een mogelijkheid om al eerder in actie te komen. Pas een interne link toe of gebruik een contactbutton halverwege de tekst, eventueel in de zijbalk zoals bij mij op de website. Je voorkomt daarmee dat er alsnog een bounce ontstaat, als de bezoeker de tekst voor dat moment te lang vindt.

SEO proof schrijven: altijd voor de bezoeker

Met de bovenstaande tips kun jij SEO proof schrijven, om jouw website hoger in Google te krijgen. Zoals je merkt gaat slechts een deel van de tips over het toepassen van zoektermen. In meer algemene zin is het belangrijk om de tekst altijd te schrijven voor jouw bezoeker. Hoe meer waarde je daarmee toevoegt, hoe groter de kans op een goede score in Google. Natuurlijk is het belangrijk om gebruik te maken van een hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen, maar die zouden altijd op de tweede plaats moeten komen na de interessante, relevante en waardevolle inhoud van je tekst.

Laat een SEO proof tekst schrijven

Vind je het ondanks de 10 tips uit een SEO schrijven cursus toch lastig om daar zelf mee aan de slag te gaan? Ik ben je graag van dienst met SEO teksten, bijvoorbeeld als je zoekt naar landingspagina’s of zakelijke blogartikelen. Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over de mogelijkheden.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.